nieuws

GM start fabricage elektromotoren

Techniek

Naar eigen zeggen als eerste in de VS start General Motors een eigen fabricage van elektromotoren. Ze zijn in eerste instantie bedoeld voor de Chevrolet Spark EV. Later dit jaar komt die compacte elektro-Chevrolet ook in ons land beschikbaar. Een trend, dat autobouwers zich bekwamen in elektrische tractie?

GM start fabricage elektromotoren

Tot nu toe worden elektromotoren voor auto’s voornamelijk geïmporteerd, zegt GM. Ze kunnen het weten, met de Chevrolet Volt al geruime tijd in productie.
Maar net als BMW voor zijn komende i-modellen wil GM de kennis en ontwikkeling van elektrische aandrijving volledig in eigen huis hebben. Vandaar dat de Chevrolet Spark een geheel ‘home made’ elektromotor krijgt.

Gespierde variant

In dezelfde fabriek in Baltimore waar de Sparks gebouwd worden, start nu de productie van eigen ontwerp elektromotoren voor de EV-versie. Na enkele Amerikaanse staten ontvangen Canada, Europa en Zuid-Korea ook al snel deze variant.
Daarin schuilt dan een motor van liefst 100 kW, met een nog verbazender 542 Nm koppel. Genoeg om de kleine Spark in minder dan 8 seconden op 100 km/h te brengen. En dat zal dan nog zijn met begrenzing van het straatsteenmartelende koppel, anders staat zo’n lichte auto alleen maar voorbanden op te roken als je ‘plankgas’ van start wilt.

Beter en goedkoper

Het argument om zelf onderdelen voor elektrische aandrijving te maken is, volgens chef elektrificatie-ontwerp Larry Nitz, dat de productie daarmee goedkoper wordt. Daarnaast kan het ontwerp optimaal op de auto afgestemd worden, en geeft het meer controle op de kwaliteit van elektromotoren.
Voor Amerikanen zal verder zwaar tellen dat ze veel liever eigen waar hebben, dan dat ze afhankelijk zijn van Oosterse fabrikanten om batterijen en elektrische onderdelen in te kopen. Zo was er bij de introductie van de Chevrolet Volt al sprake van eigen batterijfabricage, zij het wel met hulp van een Koreaanse partner (LG Chemical).

Reageer op dit artikel