nieuws

Elektrische bus van Ebusco, Hollands glorie of…?

Techniek

Interessant bericht: “Ebusco BV uit Helmond heeft een overeenkomst getekend met Veolia Finland voor de levering van een volledig elektrisch aangedreven stadsbus”. En: “Het gaat om de eerste order voor Ebusco, dat zich toelegt op productie en ontwikkeling van elektrische (stads)bussen in Europa”. Goh, Nederland spreekt een woordje mee! Hoe groot zou de ontwikkelingsafdeling van Ebusco eigenlijk zijn? AMT gaat op onderzoek…

Elektrische bus van Ebusco, Hollands glorie of…?

Eerst nog eens in het persbericht duiken: “De elektromotoren van de nieuwe 12 meter lange bus, bestemd voor vervoer van maximaal 76 personen en een rolstoelpassagier, worden van energie voorzien door batterijpakketten van lithium en ijzerfosfaat (LFP). Ebusco levert ook de apparatuur, waarmee de accu’s van de bus binnen 2,5 uur 100% herladen kunnen worden”.

Veel kWh’s, weinig kg’s

Niet verkeerd. Verder lezen we dat de batterijen niet alleen razendsnel energie kunnen opnemen, ze kunnen die ook heel snel afstaan voor een goede acceleratie. En ze hebben een zeer lange levensduur: “Tot bijna 3000 keer opladen is geen probleem”. En: “De accupakketten beschikken over een zeer hoge energiedichtheid. Zo weinig mogelijk kilo’s en zoveel mogelijk energieopslag, daar gaat het om. Op dit moment is de energiedichtheid één kilowattuur (kWh) per 7 kilo gewicht, de concurrentie werkt met 11 kilo per kWh. Het batterijpakket weegt 1.800 kilo en levert 242 kWh. Dagelijks 200 kilometer met één lading is geen enkel probleem”.

Helmond of Zhuhai?

Ongelooflijk! En die knappe koppen van Ebusco in Helmond denken dat allemaal uit? Nou nee, niet helemaal. Kijk maar mee op www.Ebusco.eu. Onder het tabblad ‘Components’ zien we diverse onderdelen uit de elektrische aandrijving. Op enkele daarvan staat YTP. Dat staat voor Zhuhai Yintong Power Tech Co. En wie daar op googlet, komt op de site van de Chinese Yintong Group. Die firma produceert niet alleen componenten, maar ook complete elektrische voertuigen. En hé, daar is ie, de Ebusco-bus in levenden lijve.

Vinkjes op het bestelformulier

Het batterijpakket ‘ontwikkelen’ was ook niet meer dan het zetten van een vinkje op het bestelformulier: “Doet u mij de variant met 12 aluminium kisten met in iedere kist 90 LFP 70Ah cellen”.

Oude bekende

Het persbericht van Ebusco is ondertekend door Peter Bijvelds. Hé, maar was dat niet de importeur van Landwind? U weet wel, die Chinese auto die in 2005 de ADAC-botspoppen wel heel verschrikkelijk toetakelde.

Hollands glorie?

Juist ja, dat is ‘m. Hm, Ebusco ‘ontwikkelt en produceert’ dus geen bussen, Ebusco verhandelt ze en zorgt voor een Europese typegoedkeuring. Jammer, dat maakt ons toch net iets minder trots.

Reageer op dit artikel