nieuws

Autoband met intrekbare spijkers

Techniek

Autoband met intrekbare spijkers

Al druk bezig met winterbanden, of nog niet? Mogelijk wordt heel dat gedoe met zomer- en winterbanden wisselen vanaf volgend jaar overbodig. Q Tyre wil dan de Celsius in productie nemen, die het begrip ‘vierseizoenenband’ een volledig nieuwe betekenis geeft. Met intrekbare spijkers is het een zomer- en winterband tegelijk. Een uitkomst?

Bandenmerk ‘Q’ ontstond in dezelfde stad waar het hoofdkwartier van Goodyear staat. Dat kan bijna geen toeval zijn. Zou voormalig personeel van dat merk besloten hebben om onder het eigen merk ‘Q’ revolutionaire bandentechnieken te gaan ontwikkelen? We weten het niet.

Made in China
Bij Q ontstond het idee van een band met intrekbare spijkers. Die geeft grip op ijs als een raszuivere winterband, en je mag er gewoon op blijven rijden wanneer de weg weer schoon is. In 2005 werd een joint-venture gesloten met de Chinese bandenproducent ‘Gele Zee’, op dit moment zou in China een nieuwe fabriek klaar moeten zijn.

Vanuit China komen banden die in de VS voorzien worden van de intrekbare spijkers. Volgend jaar zou de levering moeten beginnen. Onderwijl is al in een aantal Amerikaanse staten een wetswijziging losgekregen, met een uitzonderingspositie voor ‘banden met intrekbare spijkers’, zodat die het hele jaar door toegestaan zijn. Wat voor spijkerbanden zoals wij die kennen bepaald niet geldt.

 

 

Zo zou het moeten werken…

Luchtbediend

In de banden komt een extra luchtkamer onder het loopvlak. Die kan de normaal tussen de profielblokken ingetrokken spijkers naar buiten duwen. Daartoe wordt druk uit de normale band in die luchtkamer gelaten. Laat je de kamer naar de buitenlucht leeglopen, dan zakken de spijkers weer weg.
Onduidelijk blijft nog waar dan de klepjes zitten om lucht binnen de band te verplaatsen, en de speciale kamer van de spijkers te ontluchten. Of hoe dat precies door de automobilist bediend zou moeten worden.
Wel wordt erbij gezegd dat de procedure tot twintig keer herhaald kan worden voordat de (normale) bandenspanning te ver is gezakt. Je kunt dus elke keer dat je ’s winters een niet geruimde weg in rijdt, de spijkers uitklappen en weer intrekken zodra je op een andere weg komt waar rijden met spijkerbanden verboden is.

Onwaarschijnlijk

Prachtig gevonden, daar niet van. Heel knap dat kennelijk maar erg weinig lucht nodig is om de uitschuifspijkers te bedienen. Maar is het in Amerika niet bekend dat er verschil zit tussen zomer- en winterrubber, zomer- en winterprofiel?
Met de aanzienlijke gaten die in de profilering nodig zijn voor de opblaasbare ‘blaren’ waarin de spijkers zitten verwachten wij bepaald geen optimale grip. Ook niet op ijs, spijkerbanden die wij kennen bevatten héél wat meer spijkers dan de Celsius-band heeft.
Nog een vraag: wat gebeurt er als de band slijt? De spijkers verzinken tot onder het niveau van de TWI slijtage-indicator, maar gaan ze in uitgeschoven toestand steeds verder uitsteken, slijten ze gelijk met het loopvlakrubber? Zo hebben we er nog geen groot vertrouwen in dat alle andere producenten van winter- en vierseizoenenbanden binnenkort brodeloos worden.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel