nieuws

e-Auto scoort goed in Euro NCAP-botstest

Techniek

e-Auto scoort goed in Euro NCAP-botstest

De jongste Euro NCAP-testresultaten zijn binnen. Twee Toyota’s, een Skoda en een Renault scoren allemaal vijf sterren. Bijzonder: de Renault is de ZOE en dus elektrisch aangedreven. Is er iets terug te vinden van die aandrijving in de resultaten? En waar moeten ouders op letten bij de aanschaf van kinderstoeltjes? Euro NCAP geeft tips.

De Skoda Octavia en de Toyota Auris zijn gewoon heel veilige auto’s. De volwassenen voorin hebben niets te vrezen en met de kinderdummies achterin liep het ook wonderwel goed af. De Skoda is ook erg vriendelijk voor voetgangers. De Toyota blijft op dat punt iets achter op de Skoda maar doet het op dit punt ook zeker niet slecht.

Supersuv

Traditioneel doen suv’s het in de Euro NCAP-testen wat minder dan ‘gewone’ personenauto’s. De vorige Toyota RAV4 scoorde in 2006 bijvoorbeeld vier sterren. Voor dit type auto toen een normale score, terwijl voor de meeste nieuwe auto’s toen vijf sterren de norm was. De nieuwe RAV4 scoort nu vijf sterren. Zeker omdat de Euro NCAP-normen na 2009 flink zijn aangescherpt heeft deze RAV4 dus een flinke stap voorwaarts gezet. Toch nog een puntje van kritiek: contact tussen stuur en hoofd. Oorzaak: te weinig gas in de airbag.

Veilig voor voetgangers

Voetgangerveiligheid was traditioneel een zorgenkindje van suv’s. Al was de vorige RAV4 met drie van de toen beschikbare vier sterren een stuk beter dan bijvoorbeeld tijdgenoot BMW X3. Die kwam in 2008 niet verder dan één ster. In de huidige puntentelling scoort de nieuwe RAV4 66% voor voetgangerveiligheid. Dat is minder dan de Auris en de Skoda Octavia, maar net zo veel (of weinig?) als de Renault ZOE. Opvallend. Je zou verwachten dat zo’n maatschappelijk verantwoorde elektrisch aangedreven auto ‘top of the league’ zou zijn in de bescherming van voetgangers. Niet dus.

ZOE volwassen in veiligheid

Hoe die elektrische ZOE het verder doet? Prima. Gewoon heel vergelijkbaar met de huidige traditioneel aangedreven auto’s. Goed, de hoofdsteunen mogen dan slechts marginaal bescherming bieden tegen een whiplash, van dit groepje van vier geteste auto’s scoort de ZOE het best op elektronische veiligheidsystemen. Kijk, dat verwacht je dan weer wel van een e-auto.

Euro NCAP helpt met de stoeltjes

Ten slotte de kinderstoeltjes. Bij de Euro NCAP-tests zijn de inzittenden achterin altijd twee kinderdummies. De grootste is het evenbeeld van een kind van drie, de kleinste van 1,5 jaar. Die kinderdummies zitten in kinderstoeltjes. Nu presenteert Euro NCAP een lijstje van de verschillende types kinderstoeltjes inclusief installatietips voor de ouders. Nuttig!

Reageer op dit artikel