nieuws

DAF downsizet met spectaculaire nieuwe MX-11 motor

Techniek

Nog geen jaar na de MX-13 introduceert DAF alweer een nieuwe motor: de MX-11. Deze nieuwe 10,8 liter zescilinder met vermogens van 290 tot 440 pk is de afgelopen vier jaar volledig vanaf scratch ontwikkeld. Zo’n ontwikkeltraject is een droom voor iedere motoringenieur. En het resultaat? Een droom voor iedere transporteur…

DAF downsizet met spectaculaire nieuwe MX-11 motor

Laten we beginnen met het meest opvallende kenmerk van de nieuwe MX-11 motor: de vier kleppen per cilinder worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Directeur productontwikkeling Ron Borsboom legt uit waarom: “De kleppentrein kan zo eenvoudiger en zeer robuust worden uitgerust. Dat komt de levensduur ten goede. Ook de cilinderkop, met geïntegreerd inlaatspruitstuk, is heel robuust uitgevoerd, zodat we hogere topdrukken kunnen gebruiken met tegelijkertijd grotere reserves, belangrijk voor levensduur en betrouwbaarheid en ook voor de efficiency. De directe aansturing van de kleppen heeft bovendien een gunstig effect op het brandstofverbruik, omdat de verliezen minimaal zijn”.

Krachtige motorrem

Nog een voordeel, de robuuste constructie biedt de mogelijkheid om één uitlaatklep per cilinder aan het einde van de compressieslag tegen de compressiedruk van 50 bar in te openen. Dat levert een meer dan indrukwekkende motorremwerking op. Meer dan 70% van het remvermogen van 320 kW komt al vrij bij een toerental van 1.500 t/min. Borsboom: “Voor een hoge gemiddelde snelheid is niet alleen het motorvermogen, maar ook motorremvermogen essentieel”.

Holle nokkenassen

Ten slotte leveren de bovenliggende nokkenassen ook gewichtsvoordeel op: “Ze zijn hol uitgevoerd. Dit is mogelijk omdat het inspuitsysteem door een separate FIE-nokkenas (Fuel Injection Equipment) wordt aangedreven. Zo wordt de facto 15 kilo aan gewicht bespaard”.

180 kg lichter

Met een totaalgewicht van net iets boven de 1000 kg is de MX-11 ruim 180 kg lichter dan zijn 12,9 liter grote broer MX-13. Transporteurs voegen die graag toe aan hun nuttige lading. Een belangrijk deel van die gewichtsbesparing zit in het nieuw ontwikkelde motorblok: “De simulatietechnieken worden steeds beter. Daardoor weten we voordat we iets ook maar iets in ijzer bouwen al heel goed waar we materiaal kunnen weglaten zonder dat dat invloed heeft op sterkte of geluid”.

Brandstof en lucht

Net als de MX-13 maakt ook de MX-11 gebruik van een common rail. Ook de voeding daarvan door twee in het blok geïntegreerde unit-pumps hebben beide motoren gemeen. Het systeem maakt inspuitdrukken tot 2500 bar en een hele reeks injecties per cyclus mogelijk. Maar voor Euro 6 is een verfijnd injectiesysteem alleen onvoldoende. Ook de luchtvoorziening moet perfect gestuurd kunnen worden. DAF gebruikt daar een VTG-turbo, een gekoelde EGR en een Back Pressure Valve (BPV) voor die we ook al kennen van de MX13. Ook het complexe uitlaatgasnabehandelingsysteem kennen we nog van de MX13.

Meer vernieuwing

De MX-11 biedt biedt nog tal van vernieuwingen. We noemen: toepassing van een enkele multi-V-riem en een direct op de krukas gemonteerde ventilator. Dat is gunstiger in onderhoud, komt de betrouwbaarheid ten goede en bespaart gewicht en brandstof. Voor een optimale brandstofefficiency is veel aandacht besteed aan het minimaliseren van parasitaire verliezen. Zo wordt een nieuwe 2-standen waterpomp met elektromagnetische koppeling toegepast. De intelligente luchtcompressor brengt het luchtsysteem bij het afremmen van het voertuig op maximale systeemdruk, zodat hij op de vlakke weg nauwelijks aan het werk hoeft. De kabelbomen zijn ingekapseld, de dynamo en compressorpomp voor de airco zijn als één unit op de motor gemonteerd en de brandstofmodule met geïntegreerde verwarming en automatische waterafscheider bevindt zich direct op de motor voor maximale bescherming. De oliemodule omvat behalve het oliefilter ook de carterventilatie en een oliekoeler uit rvs.

Meer keuze in PTO’s

Voor de MX-11 motor wordt een breed programma PTO’s leverbaar. Aan de achterzijde komt naast de motor-PTO op 13 uur, een uitvoering op 11 uur beschikbaar met een koppel van 250 Nm. Nieuw is bovendien een generatorvoorbereiding die direct op de motor gemonteerd wordt, speciaal voor koelopbouwen. Een enkele multi-V-riem in combinatie met automatische spanners zorgt voor aandrijving van deze water- of luchtgekoelde Frigoblock-generator. Doordat de generator direct op de motor wordt gemonteerd, blijft de bodemvrijheid behouden. Verder is er aan de voorzijde van de motor ook een mogelijkheid voor aandrijving van een hydraulische pomp.

Distributie en zwaardere inzet

De Euro 6 MX-11 motor gaat na de zomer van 2013 in serieproductie in vijf vermogens, verdeeld over twee inzetgebieden. De versies met 290, 330 en 370 pk met maximale koppels van 1200, 1400 en 1600 Nm (bij 1000 – 1650 t/min) lenen zich voor toepassing in stedelijke, regionale en nationale distributie. Voor zwaardere inzet zijn er versies met 400 en 440 pk en koppels van respectievelijk 1900 en 2100 Nm (bij 1.000 – 1.450 t/min.).

Voor CF én XF

Kortom, de MX-11 motor wordt de belangrijkste krachtbron voor toepassing in de DAF’s CF-serie, waarvan de nieuwe versie voor Euro 6 op de Birmingham Commercial Vehicle Show op 9 april gepresenteerd wordt. Tegelijkertijd is de MX-11 motor een aanvulling voor het DAF Euro 6 XF-programma. Daar is Downsizen naar 10,8 liter bepaald geen straf. Ga maar na, het brandstofverbruik van de MX-11 motor ligt gemiddeld 3% lager dan dat van de 12,9 liter MX-13 motor, terwijl het ruim 180 kilogram lagere gewicht met name in het bulk- en tanktransport mogelijkheden biedt voor verhoging van het rendement. DAF verwacht dan ook dat een kwart van de XF’s straks met een MX-11 motor wordt uitgerust.

Meer MX-11

In de aprileditie van AMT Vakblad gaan we dieper in op techniek, productie en onderhoudsaspecten van de nieuwe Paccar MX-11 motor.

Reageer op dit artikel