nieuws

D66: snel zelf verbruikstest ontwikkelen

Techniek

Nederland moet snel zelf een test gaan ontwikkelen om te meten hoe zuinig auto’s rijden, vindt D66. Kamerlid Stientje van Veldhoven wil niet wachten tot er in Europa afspraken over zo’n test zijn gemaakt, omdat dat nog jaren kan duren. “Staatssecretaris Mansveld moet haast maken en zorgen dat consumenten snel een helder beeld hebben als ze een auto kopen”, zegt ze vrijdag.

D66: snel zelf verbruikstest ontwikkelen

“De laatste test is uit 1990 en zwaar verouderd”, vindt Van Veldhoven, die de regels voor de zuinigheidstesten flink wil aanscherpen. “We moeten dus haast maken met nieuwe afspraken in Brussel, maar ondertussen moet de trukendoos van autofabrikanten wel dicht.”

Manipulatie

Volgens een rapport van lobbyclub Transport & Environment manipuleren autofabrikanten de resultaten van zuinigheidstesten. Zo halen de fabrikanten spiegels van de auto’s af en rijden de voertuigen op extra gladde wegen. Dat leidt ertoe dat de auto’s bij de test veel zuiniger zijn dan in de praktijk. Manipulatie van de testen is interessant voor de fabrikanten, omdat auto’s die zuinig rijden belastingvoordeel krijgen.

Europese regels

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) stoort zich ook aan de manipulaties. Ze wil dat er snel goede Europese regels komen voor de zuinigheidstesten. Ze heeft onderzoeksinstituut TNO onderzoek laten doen naar de kwestie en gaat binnenkort met de uitkomsten naar Brussel om nogmaals te hameren op de noodzaak voor een snelle oplossing.

Geen goed idee

In de tussentijd een Nederlandse test ontwikkelen, lijkt het ministerie echter niet zo’n goed idee. Volgens een woordvoerster heeft het weinig zin om dit soort dingen per land te regelen en is het beter om de problemen gezamenlijk aan te pakken.

RAI Vereniging deelt die mening. “Dat de test aan vervanging toe is mag duidelijk zijn, maar dan wel in Europees verband. Je denkt toch niet dat Volkswagen speciaal auto’s gaat ontwikkelen die voldoen aan Nederlandse tests? Dat kan natuurlijk niet”, zegt Harald Bresser van RAI Vereniging. Hij wijst erop dat de huidige test relatief gezien, dus als auto’s met elkaar vergeleken worden, wel een duidelijk beeld geeft.

UPDATE 19 maart

Minister Henk Kamp (Economische Zaken) zei dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer dat de huidige test om de zuinigheid van auto’s te meten snel moet worden verbeterd. Volgens Kamp wordt er al hard gewerkt aan een nieuwe test, maar kan het nog wel even duren voordat die wereldwijd gaat gelden. Daarom moet in de tussentijd het huidige systeem worden aangescherpt. De minister wil daarmee voorkomen dat autofabrikanten de uitslagen van de zuinigheidstest blijven manipuleren.

Kamp zei verder te gaan kijken of autofabrikanten zich in Nederland nu aan de regels voor het testen houden. “Zo niet, dan moet daar zeker wat aan worden gedaan”, reageerde de minister op vragen van SP-Kamerlid Paulus Jansen. Die baalt ervan dat de overheid ruim 1 miljard euro korting geeft op wegenbelasting, terwijl de cijfers over de zuinigheid van auto’s niet kloppen.

De minister verwacht over enkele maanden te weten wanneer de nieuwe regels voor het testen van de zuinigheid van auto’s in werking kunnen gaan. “We zijn al een heel eind gevorderd”, stelde Kamp. Alle landen, op de Verenigde Staten na, doen mee aan de nieuwe wetgeving. En dat is goed, vindt Kamp, want alleen de regels in Nederland aanscherpen heeft geen nut. “Dan gaan de fabrikanten gewoon naar Duitsland of België”, zei hij.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel