nieuws

Bridgestone ontwikkelt Large and Narrow Concept Tyre

Techniek

Bridgestone ontwikkelt Large and Narrow Concept Tyre

De rolweerstand van een band heeft invloed op het brandstofverbruik. En smallere banden hebben een gunstig effect op de rolweerstand. Reden voor Bridgestone om smallere banden te ontwikkelen. Maar huidige banden alleen smaller maken is niet voldoende.

Bridgestone ontwikkelt een grote en smalle conceptband, die voor een laag brandstofverbruik zorgt en toch veel grip biedt. Bridgestone noemt de band Large and Narrow Concept Tyre Technology, kortweg LNC. De LNC-banden kunnen voor montage onder een volgende of andere generatie voertuigen gebruikt worden. De nieuwe band maakt deel uit van het Ecopia-aanbod van brandstofbesparende banden.

Smalle banden, grote diameter

De bandenfabrikant werkt aan nieuwe banden in de maat 155/55R19. De spanning van deze banden is hoger dan die van conventionele banden, dat verlaagt al de rolweerstand. Verder zijn de banden van een nieuwe profieltechnologie voorzien en bestaan ze uit een andere compound.

30% minder rolweerstand

Door de banden een grotere verticale diameter te geven en de bandenspanning te verhogen verandert het contactvlak van de band. In vergelijking met een band in de maat 175/65R15 heeft de grote en smalle band ongeveer 30% minder rolweerstand. Daarnaast heeft een smallere band ook een lagere luchtweerstand.

8% meer grip

De smallere banden bieden meer veiligheid in natte omstandigheden. De banden hebben namelijk een hogere contactdruk, waardoor zich minder water tussen de band en het wegdek verzamelt. In combinatie met het nieuwe profiel en een andere compound biedt de band 8% meer natte grip dan conventionele banden.

VW XL1

Auto’s die geschikt zijn voor de maat 155/55R19 zijn nog niet bekend. Maar de VW XL1 maakt al gebruik van smalle en grote banden. Al zijn die van Michelin, in de maat 115/80R15 voor en 145/55R16 achter.

Meer ontwikkelingen

Bridgestone richt zich niet alleen op de ontwikkeling van de LNC-banden, maar liet op de Autosalon van Genève de AirFree-conceptband zien. Daarbij wordt het voertuig ondersteund door een systeem van spaken die gemaakt zijn van gerecycled materiaal.

Reageer op dit artikel