nieuws

Brandstofverbruiktest onmiddellijk aanpassen?

Techniek

Oorlog in Syrië, een nieuwe Paus, crisis op Cyprus, er is zat wereldnieuws, zou je zeggen. Toch komen weer oude koeien uit de sloot, zodra iets opgemerkt wordt over de betrouwbaarheid van brandstofverbruikcijfers. Meteen springt een D66 kamerlid er bovenop. Is er zorgelijke nieuwe informatie?

Brandstofverbruiktest onmiddellijk aanpassen?

Aanleiding vormde een bericht van Transport & Environment, een in Brussel gevestigde milieubeschermingsorganisatie. Deze dringt aan op herziening van de officiële brandstofverbruikstest, omdat de nu gehanteerde NEDC-cijfers ver afwijken van realistisch haalbare verbruikscijfers.

Het enige nieuwe hierin is dat het T&E-bericht vertelt over steeds verder uiteenlopen van officiële en realistische verbruikswaarden. Een nieuwe verbruikstest komt er al aan, de WLTP, maar dat gaat T&E (en onze D66) natuurlijk niet vlug genoeg.

Wereldtest in de maak

Ook T&E is wel op de hoogte van de WLTP, World Light duty Test Procedure, en wil die vanaf 2016 ingevoerd zien. Gehoopt wordt dat in 2014 deze nieuwe testprocedure geheel uitgewerkt is.

Het zou een combinatie moeten zijn van de huidige Japanse, Europese en Amerikaanse meetmethodes, maar dan nog wat beter uitgewerkt. Inderdaad zou de EU deze test in plaats van de NEDC-meting willen zetten wanneer vanaf 2016 nieuwe typekeureisen moeten ingaan.

De nieuwe test zou een stuk realistischer moeten zijn, want dat NEDC-cijfers weinig zeggen over het echte verbruik in de praktijk weten we al heel veel jaren. Met als excuus dat NEDC-waarden ook nooit hebben gepretendeerd de praktijk weer te geven. Ze geven alleen een vergelijkingscijfer voor verschillende auto’s, onder exact gelijke omstandigheden gemeten.

Gemiddeld 23% onzuiniger

Maar daar wordt nooit naar gekeken, of vergelijking van verbruiksniveaus op NEDC-basis overeenkomt met verbruiksvergelijking van auto’s in de praktijk.

Waar wel naar gekeken werd is het verschil tussen NEDC en praktijk. Het International Council on Clean Transportation hield in 2012 cijfers van de Duitse website Spritmonitor naast NEDC-cijfers. Op Spritmonitor kunnen automobilisten hun eigen verbruik bijhouden en vergelijken met dat van anderen. Dat recent verschenen ICCT-rapport nam T&E ter hand om nu aan te dringen op een nieuwe officiële verbruikstest.

Het ICCT rapport concludeert dat tussen NEDC- en Spritmonitor-cijfers sinds 2001 een steeds grotere kloof gaapt. Opgelopen van een procent of zeven in 2001 naar 23% in 2012.

Oplichterij?

Daaruit leidt T&E af dat autofabrikanten de kluit belazeren. Ze zouden steeds meer doen, en er beter in slagen, om de NEDC-testresultaten extra gunstig te laten uitpakken. T&E legt uit hoe. En beweert dat de vele instanties die een NEDC-test kunnen uitvoeren worden omgekocht door autobouwers. Ze concurreren met elkaar om zoveel mogelijk van die tests binnen te slepen, en zijn autobouwers dus graag ter wille met ‘verbeterde’ testuitslagen.

Eerst wordt voor de test een belastingproef op de weg gereden, om de rijweerstanden op te meten. Die rijweerstanden worden geprogrammeerd in de rollenbank van het laboratorium dat de NEDC-test uitvoert. U begrijpt, voor de belastingproef worden de banden extra opgepompt, alle carrosserienaden worden afgeplakt, de auto wordt lichter gemaakt om zo min mogelijk rijweerstand te meten.

In het laboratorium zit er heel speciale lichtloopolie in de motor, de accu wordt niet opgeladen, er word in ‘onrealistisch’ hoge versnellingen geschakeld. Ja, het is wel waar dat de airco niet aanstaat, of de ‘vermogen vretende’ navigatie.

Onmogelijke verlangens

Transport & Environment wil dat onmiddellijk de regels strenger worden aangetrokken om deze volksverlakkerij lastiger te maken. Volgens die bijgewerkte regels moeten alle nu leverbare autotypen even snel worden herkeurd, voor het eind van 2014. Dan komt in 2016 de WLTP.

Daar haakte D66 in ons parlement op in, door aan te dringen op tenminste in Nederland herziene, strengere eisen. Al voor 2016, dat spreekt. Waarop de regering al meteen reageerde daar niet voor te voelen.

Het zou lijnrecht ingaan tegen de EU-principes. Geen enkele autofabrikant zou eraan meewerken. Daarbij is al heel lang algemeen bekend dat NEDC-verbruikscijfers afwijken van de realiteit. Daarom wordt al zo lang en moeizaam gewerkt aan de WLTP-test. T&E vertelt niks nieuws, maar als het gaat over auto’s en verbranding is in de politiek geen nieuws ook al nieuws.

Reageer op dit artikel