nieuws

Denso detecteert aanrijding met voetganger

Techniek

Denso detecteert aanrijding met voetganger

Nadat eerst Citroën (op de C6) en daarna Jaguar (op de XK) in het nieuws kwamen met een opklapbare motorkap als voetgangersbescherming, zijn er nu al heel wat merken en typen auto’s die dit gebruiken. Ook Toyota komt er nu mee in zijn Japanse topmodellen, maar dan wel met een nieuwe en betere sensor van Denso.

Enerzijds worden de eisen opgetrokken voor de bescherming van aangereden voetgangers, wat er onder meer op neer komt dat de motorkap van een auto voldoende vervormbaar moet zijn als iemand er met zijn hoofd op terecht komt. Anderzijds kant bouwen moderne motoren steeds hoger, terwijl de carrosserie juist gestroomlijnder en lager moet worden om het verbruik te drukken. Daardoor is er lang niet altijd voldoende vrije ruimte tussen motorkap en motor, en klapt de motorkap met veren of pyrotechnische patronen achteraan omhoog bij een aanrijding met een voetganger.

Detectie over volle breedte

Hiervoor is natuurlijk wel nodig dat in het front van de auto sensoren zitten die aangeven wanneer een voetganger wordt geraakt. Het meest voor de hand ligt het plaatsen van sensoren in de voorbumper; het eerste onderdeel dat een voetganger zou raken.
Vaak worden hiervoor versnellingssensoren gebruikt, die reageren op de stoot van een aangereden voetganger op het onderdeel waarin de sensor is gemonteerd. Er zijn dan enkele van die sensoren, zodat een stoot op elk punt van de voorbumper wordt geregistreerd.
Maar Denso pakte het nu anders aan, namelijk met een plastic balk waarop twee druksensoren zijn gemonteerd. Die meten de luchtdruk in de balk, waarin een piek optreedt wanneer deze op een willekeurig punt wordt samengedrukt door aanrijding met een voetganger.

Schadebeperking

Met deze balk over de volle bumperbreedte worden aanrijdingen met voetgangers nauwkeuriger waargenomen. Met versnellingsopnemers maakt het nogal uit waar de opnemer zit ten opzichte van het punt van aanrijding. De waarneming of er een aanrijding is van zodanige ernst dat de motorkap moet reageren, verloopt niet heel nauwkeurig.
Dat moet met de drukbalk van Denso beter gaan, zodat de voetganger geen risico loopt dat de motorkap niet opklapt als dat wel zou moeten en tegelijkertijd de motorkap ook niet onnodig reageert, wat zeker bij een pyrotechisch opklapsysteem een vervelende schadepost oplevert.

Reageer op dit artikel