nieuws

PSA innovatieworkshop met Hybrid Air

Techniek

Nu het niet al te best gaat met de Peugeot/Citroën groep heeft PSA een blik gegund op boeiende technische ontwikkelingen waarmee men bezig is. Als bewijs dat ze heel moderne auto’s gaan brengen, en betere tijden op komst zijn. Een hydraulische hybride, een modulair platform, een opmerkelijk EGR-systeem en meer passeerde de revue.

PSA innovatieworkshop met Hybrid Air

Klein minpuntje is hooguit dat de meest vooruitstrevende zaken pas ergens rond 2016 of 2017 marktrijp moeten zijn. Aan de andere kant lichtte PSA hun EMP2-platform toe, waarop al dit jaar de twee eerste modellen worden onthuld.

Dat gaat dan om een mpv en een compacte hatchback. Spreken we misschien van een nieuwe Peugeot 308 en wellicht een Citroën Picasso?

Voor alle middenklassers

Echt nieuw is het idee van het EMP2-platform natuurlijk niet, na uitgebreide berichtgeving over het gelijksoortig MQB-platform van de Volkswagen Groep. De bedoeling is dat bij PSA de helft van alle modellen op dat universele platform komt. Dat wil zeggen alle wat grotere modellen, reken vanaf de Citroën C3 of Peugeot 308 en al het grotere.
Bij dit concern is het standaarddeel een voorbouw van motorruimte tot en met de bestuurdersplaats. Voor het achterstuk zijn er een aantal varianten, naast een hoge en een lage scheiding tussen motorruimte en dashboard. Zo kunnen met een beperkt en minder kostbaar aantal standaardelementen allerlei modellen, tot en met lichte bestelauto’s ontstaan.
Deze standaardstructuur zou 70 kg gewicht sparen, en 22% CO2 besparing leveren (mede door verlaagde luchtweerstand).

Niet-elektrische stadshybride

Een groot vraagteken ontstaat bij de belofte van een goedkoper hybridesysteem dat speciaal in de stad veel brandstof kan besparen. Tot 45%, wat in het ‘gemengde’ EU-verbruikscijfer altijd nog 30% verschil kan maken.
Die cijfers hebben we van Bosch, uit een bericht dat na de samenwerking met PSA voor hun elektrische Hybrid4 nu een overeenkomst is gemaakt om een hydraulische hybride te ontwikkelen. Deze keer een ‘power-split’ systeem, met twee aan elkaar gekoppelde motoren voorin, bruikbaar in meerdere automodellen.
Inderdaad noemt PSA als ontwikkelingspartner Bosch, bij zijn Hybrid Air. Veel ervaring met hydraulische en pneumatische aandrijving heeft Bosch via zijn afdeling Rexroth voor industriële aandrijvingen.

Lucht of olie?

Remenergie wordt omgezet in druk, die druk helpt de benzinemotor bij het optrekken. Maar onduidelijk blijft of het nu oliedruk of luchtdruk moet worden. Air Hybrid zou duiden op lucht, de summier technische presentatie staat ‘air power’. Maar ook dat achter de versnellingsbak ‘hydraulic units’ komen, terwijl Bosch eenduidig in zijn persbericht spreekt van ‘hydraulik’.
Wij vermoeden dat het laatste juist is, een hydromotor die bij remmen als oliepomp werkt en bij optrekken door oliedruk wordt aangedreven. Wordt bij bedrijfswagens al gebruikt, werkt uitstekend in start-stopverkeer zoals in de stad, maar niet om langere tijd op de buitenweg ondersteuning te geven.

Ook gewoon hybride en elektrisch

Het is niet zo dat PSA de meer gebruikelijke hybridetechniek laat liggen. Voor de kortere termijn wordt juist gewerkt aan een 10 kW elektrische module tussen motor en transmissie, in meerdere modellen en bij verschillende krachtbronnen te gebruiken. Genoeg voor elektrisch parkeren en uit stilstand wegrijden, daarna als ondersteuning voor de gewone motor.
Deze Hybrid Eco-oplossing zou tot 15% brandstof sparen, naar keus op benzine- of dieselmotoren. Interessant is dat de elektrische energie moet komen uit een 48 V Li-ion accu, niet uit een duur hoogvoltage pakket. Komt in 2017.
Daarnaast wordt een experimentele plug-in hybride gemaakt die voornamelijk op stroom zal rijden. Het moet een CO2-productie beneden 30 g/km opleveren. Voor in de stad gaat PSA verder op zijn driewielige driezits-studie VéLV. Met 20 kW elektromotor, 8,5 kWh lithiumaccu en 110 km/h topsnelheid, zodat ook een stukje snelweg pakken kan.

EGR met waterstof?

Als nieuwtje presenteert PSA de SCR-katalysator, die vanaf 2014 op PSA-diesels kan komen. Zal wel moeten, willen ze op tijd aan Euro 6 eisen kunnen voldoen. Niks nieuws, opmerkelijk is wel dat PSA 2 tot 4% brandstofbesparing belooft.
Wel iets echt nieuws lijkt D-EGR, Dedicated EGR. Dat zou rond 2018 uitontwikkeld kunnen zijn. Het idee is om gerecirculeerd uitlaatgas te verrijken met waterstof, zodat dit uitlaatgas weer wil branden. Daartoe zou één cilinder op rijk mengsel gaan lopen, om de benodigde waterstof te leveren.
Zou goed zijn voor 10% brandstofbesparing, alleen toepasbaar op benzinemotoren. Zo lijkt het dat PSA snel gaat bijtrekken in moderne productie en aandrijvingen, met een paar echt originele ideeën erbij zoals een hydro-hybride of de net genoemde EGR met waterstof.

Reageer op dit artikel