nieuws

Opel brengt nieuwe 1.6 diesel

Techniek

Met een programma van vernieuwing en verjonging wil het in het nauw geraakte Opel zich herstellen. Interim-chef Thomas Sedran beloofde drie nieuwe motorgeneraties voor dit jaar, en tot 2016 zelfs 13 nieuwe motoren. Na een 1.6 turbo met directe benzine-inspuiting volgt nu een 1.6 diesel, uit dezelfde fabriek in Hongarije. Hij debuteert in de Zafira.

Opel brengt nieuwe 1.6 diesel

Op het vlak van motoren staat Opel momenteel niet echt sterk in de markt, met voorbeeldig zuinige en sterke aggregaten volgens de allernieuwste technieken. Dit zal wel de reden zijn dat nieuwe krachtbronnen nu op zichzelf, zonder veel ruchtbaarheid verschijnen, in plaats van samen met een aandachttrekkend nieuw automodel. Daarvan zouden er tot 2016 niettemin ook 23 op stapel staan.

Einde carrière 1.7 CDTi

Veel bijzonderheden over zijn nieuwe diesel geeft Opel nog niet. Hij gaat de vanouds bekende 1.7 vervangen, en de zwakste versies van de 2.0 CDTi. Er is sprake van verschillende vermogensversies, maar welke er gaan volgen is nog niet bekendgemaakt. De eerste variant zal 100 kW sterk zijn.
Op dit moment is de 1.7 CDTi er in varianten van 81 tot 96 kW. Bij de tweeliter lijkt het te gaan om vervanging van de 81 en 96 kW versies. Daarbij zou de nieuwe 1.6 CDTi tien procent zuiniger zijn dan de 96 kW 2.0 CDTi.

Geleende ontwerpen

We herinneren eraan dat de 1.7 ooit werd overgenomen van het Japanse Isuzu, waarin General Motors aandeelhouder was. Het was de eerste direct ingespoten diesel voor Opel, die dit aggregaat zelf steeds verder doorontwikkelde. De 2.0 diesels komen voort uit de ook alweer verwaterde samenwerking met Fiat.
De dieselontwikkeling van Opel huist nog steeds deels bij Turijn, maar ook Rüsselsheim en de VS waren betrokken bij het opzetten van de nieuwe 1.6.

Eerste Euro 6-diesel

In concrete cijfers maakt Opel verder alleen het koppel bekend dat de nieuwe diesel opbrengt, maximaal 320 Nm. Het is daarnaast de eerste Opel-diesel die al aan de Euro 6-norm voldoet, wat pas vanaf volgend jaar in nieuwe automodellen vereist is.
Er is sprake van een gesloten regeling in het motormanagement. Daarmee waren Amerikaanse GM-ontwikkelaars jaren geleden al bezig, in een V6 diesel voor Cadillac die nooit is gekomen. Gebruik makend van de BorgWarner/Beru gloeistiften met druksensor die toen net uit de ontwikkeling kwamen.
Dat gaf voor het eerst de mogelijkheid van gesloten regeling voor de inspuiting, die op basis van de gemeten cilinderdruk bijgeregeld kan worden terwijl de inspuiting bezig is.
Het lijkt dat de geheel aluminium 1.6 diesel een afgeleide is van de 1.6 turbo met directe inspuiting die ook binnenkort leverbaar wordt, als beide motoren uit dezelfde fabriek komen. In het voorjaar zou de productie op gang komen.

Reageer op dit artikel