nieuws

KSPG ziet markt in range extenders

Techniek

Omdat het gaat over erg kleine motoren in voorlopig kleine aantallen zouden range extenders heel goed bij toeleveranciers gebouwd kunnen worden, meent KSPG. Samen met technisch bureau FEV bouwden ze een uitneembare range extender, die ze nu in een Fiat 500 verder gaan testen. De details hebben we al.

KSPG ziet markt in range extenders

De opdracht bij de ontwikkeling van de V-twin range extender was al om hem zo compact en universeel mogelijk te maken. Daar rekende Kolbenschmidt Pierburg (KSPG) al dat het aggregaatje voor allerhande autofabrikanten passend moest zijn.

Een jaar geleden was het apparaat klaar, er zijn demonstraties gehouden bij allerlei potentiële klanten. Nu is de range extender in een Fiat 500 gebouwd en gaat KSPG praktijktests doen.

Nieuwe markt?

Er zijn er meer, die complete range extenders ontwikkelen, zoals Mahle en Getrag, of in Engeland Lotus. Een klein motortje, samengebouwd met een generator, waarop een elektrische auto kan doorrijden nadat zijn accupakket is opgebruikt.

Daar zou enige tijd goede handel in zitten, is het idee, om elektrisch rijden ingeburgerd te krijgen. Hiervoor zou om te beginnen de zorg weggenomen moeten worden dat de actieradius te klein is. Precies dat wat de range extender oplost. Bovendien zouden kleinere accupakketten gebruikt kunnen worden, om elektro-auto’s een stuk goedkoper te maken, als de range extender toch wel zorgt voor genoeg actieradius.

Het moet dan wel een heel zuinig, klein motortje zijn, helemaal aangepast aan het op zeer constante last aandrijven van een generator. Iets heel anders dan gewone automotoren, daarom al minder geschikt om in autofabrieken te produceren. De aantallen zullen klein beginnen, nog minder passend bij massaproductie. Daarom zou hier een goede kans liggen voor toeleveranciers zoals KSPG (of Mahle, Getrag enzo) om die kleine series range extenders kant en klaar te gaan produceren.

In de reservewielbak

Het ontwerp van KSPG en FEV gaat hierin wel heel ver. Bijna is het een geheel zelfstandige unit, die je met alleen een paar stekkers en slangen nog moet aansluiten in de auto. Alles behalve de koeling en de benzinetank staat op één frame. Er is speciaal gericht op zo weinig mogelijk aansluitpunten met de auto.

Verder is het geheel zo plat mogelijk gebouwd, zodat het onder een autovloer zou passen zonder veel aanpassing en opoffering van nuttige binnenruimte. KSPG suggereert dat een reservewielkuip groot genoeg is om hun range extender onder te brengen. Dat zeiden ze ook vorig jaar al, toen we het aggregaat nader beschreven.

Range extender op wens erbij

Ook wordt nu herhaald dat deze range extender als los accessoire denkbaar zou zijn. Op wens bij te bestellen, en heel makkelijk in te bouwen zonder daarvoor de auto te moeten aanpassen.

Bij geruchte is BMW al zoiets van plan met zijn i3 die dit jaar moet verschijnen. In basisversie puur elektrisch op batterijen, als optie met aanvullende tweecilinder range extender erin. Alleen dan niet van een toeleverancier, BMW zou hiervoor zijn eigen nieuwe tweecilinder uit zijn maxi-scooters gaan gebruiken.

Reageer op dit artikel