nieuws

Hyundai wint FuturAuto

Techniek

Voor de 12e keer op rij heeft de Unie van Journalisten van de Belgische Automobielpers (UJBA) naar aanleiding van het Brusselse autosalon haar jaarlijkse innovatieprijs FuturAuto uitgereikt. Laureaat 2013 werd de Hyundai ix35 FCEV, de eerste brandstofcelwagen, gevoed met waterstof, die in massaproductie gaat.

Hyundai wint FuturAuto

De jaarlijkse trofee FuturAuto bekroont een technologische innovatie op het gebied van veiligheid, milieuvriendelijkheid, comfort, mechaniek, economie, industrie, verkeer… Elk domein dat van ver of dichtbij aanleunt bij de sector kan in aanmerking komen.

Vijf genomineerden

Uit een longlist van 16 kandidaten hebben de professionele autojournalisten van de vereniging uiteindelijk vijf genomineerden geselecteerd: de Hyundai ix35 FCEV brandstofcelwagen, de Volvo V40 met de eerste voetgangersairbag ter wereld, de stabiliteitscontrole voor motoren (MSC) van Bosch naar analogie met ESC in auto’s, de Mercedes Actros die als eerste vrachtwagen autonoom een noodstop kan uitvoeren om aanrijdingen te vermijden en het regeneratieve remsysteem van Mazda, i-ELOOP, dat een uniek systeem van brandstofbesparing en vermindering van CO2-uitstoot voorstelt.
De Hyundai ix35 FCEV haalde het met vrij ruime voorsprong op de andere genomineerden omwille van de brandstofceltechnologie die voor het eerst in massaproductie genomen wordt.

Brandstofcel

Bij de technologie van de Hyundai ix35 wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektrische energie, die de elektromotor van de wagen aandrijft. Bij dat proces wordt enkel zuiver water als bijproduct gegenereerd en is er geen enkele schadelijke uitstoot. Algemeen wordt aangenomen dat waterstof voor de auto een van de meest beloftevolle energiebronnen van de toekomst wordt, naast volledig elektrische auto’s op batterijen en (andere) hybride wagens.

De eerste

Hoewel verschillende constructeurs reeds zo goed als productierijpe ‘fuel cell’-wagens ontwikkelden, is het de Koreaanse constructeur die het voortouw neemt door ze ook effectief in productie te nemen en via een leasing formule aan bedrijven aan te bieden. De eerste twee jaren gebeurt dat in beperkte aantallen (± 1000 stuks), vanaf 2015 evenwel met 15.000 stuks per jaar.

Waardering

Reden waarom de meeste constructeurs nog aarzelen om voluit te gaan voor de fuel cell of brandstofcel, is het ontbreken van een doeltreffende infrastructuur voor het tanken van waterstof. Hyundai wil de eeuwige ‘kip-en-het-ei-discussie’ alvast doorbreken door als eerste effectief brandstofcelwagens op de markt –hoe klein die op dit ogenblik ook is– aan te bieden. Het levert hen alvast de waardering op van de Belgische autojournalisten, in de vorm van de Trofee FuturAuto 2013.

Reageer op dit artikel