nieuws

Remt de BMW R1200 GS op compressie of inlaatvacuüm?

Techniek

In AMT 11 ging redacteur Paul klaver uitgebreid in op de techniek van de nieuwe vloeistof-luchtgekoelde BMW Boxer. In zijn beschrijving van de antihop-koppeling schreef hij over het “afremmen op de compressie”. Dat leidde tot een heftige discussie op het BMW GS-forum. AMT geeft helderheid.

Remt de BMW R1200 GS op compressie of inlaatvacuüm?

De discussie op het BMWGS-forum gaat kortgezegd over de vraag: remt een motor af op de compressie of op het inlaatvacuüm?

“Dat laatste”, zegt één van de forumleden: “Om de motorrem bij een moderne 4-takt GP-racer te verminderen of te controleren opent de ECU de gaskleppen ietsje, waardoor het inlaatvacuüm vermindert, zodat de motorrem ook minder wordt. Geen slipperclutch nodig. Op een Ducati panigale 1199 wordt dit volgens mij zelfs voor het eerst op een straatfiets toegepast”.

En een diesel dan?
Daartegenover kun je stellen dat een auto met dieselmotor geen gasklep heeft en toch krachtiger op de motor afremt dan een vergelijkbare auto met benzinemotor. Kortom, hoe zit het nu? Graag bespreken we eerst de uitdrukking ‘afremmen op de compressie’.

Vakjargon
Deze uitdrukking staat in het AMT-artikel over de nieuwe BMW R 1200 GS (zie AMT Vakblad november 2012 blz. 62). Het is vakjargon uit de oude doos. Toen racemotoren nog werden aangeduwd om te starten, werden ze eerst achteruit ‘tegen de compressie’ getrokken. De motorfiets werd vervolgens met ingetrokken koppeling aangeduwd tot de juiste snelheid was bereikt. Dan pas werd de koppeling los gelaten. De krukas met vliegwiel had dan even de gelegenheid om op toeren te komen. Daardoor lukte het meestal om de zuiger ‘door de compressie te duwen’. Als de compressie te hoog en/of de aanloopsnelheid te laag was, bleef de motor abrupt stilstaan: “hij remde dus af op de compressie”.

Uitlaatklep open
Vanzelfsprekend maakt de berijder(ster) bij het aantrappen van een forse ééncilinder ook gebruik van het bovengenoemde op toeren brengen van het vliegwiel. Dat is niet nodig als er een uitlaatkleplichter is, zie hetzelfde BMW-verhaal blz. 59.

Hoe zit het?
Maar hoe zit het nu? Remt de motor af op het aanzuigen tegen de gasklep tijdens de inlaatslag? Of remt de motor af tijdens de compressieslag? Of zit het nog anders? In AMT januari 2013 geven we het volledige antwoord.

Reageer op dit artikel