nieuws

JRS-M01 motorfietsconcept moet aandacht trekken

Techniek

Originele motorontwerpen verschijnen regelmatig. In 2010 schreven we over de JRS-rotatiemotor. Een Nederlandse vinding van HTS-ingenieur Hans Roelofs. Ondanks patenten in bijna ieder land is de JRS-motor nog niet de droom geworden waar Roelofs op hoopte. Het JRS-M01 motorfietsconcept moet daar verandering in brengen.

JRS-M01 motorfietsconcept moet aandacht trekken

In 2001 startte Hans Roelofs met het idee van een nieuwe verbrandingsmotor. Hij richtte het bedrijf JRS-Systems op en werkte jaren aan een definitieve uitwerking van zijn revolutionaire motor. De JRS-motor is een rotatiemotor die dubbel zo efficiënt is als een gewone benzinemotor, zonder de nadelen van Wankel’s rotatiemotor. In 2007 leidde het tot patenten in bijna ieder land op zijn techniek, maar sinds ons laatste bericht over deze kansrijke Nederlandse vinding, is het stil.

Investeerders lokken
Kort door de bocht: die stilte was niet de bedoeling. De droom van Roelofs is namelijk nog geen werkelijkheid geworden. “Een groot deel bestaat alleen nog maar op de tekentafel. We hebben veel tegenslagen gehad en de tijd dringt”, zegt Roelofs er zelf over.

JRS heeft drie doelen met de JRS-M01: Het promoten van het JRS-motorconcept en de innovaties die daar bij horen, het vinden van partijen die geïnteresseerd zijn in de technologie en het vinden van partners die willen participeren in het project.

Multifunctionele motorfiets
De multifunctionele motorfiets JRS-M01 is bijna net zo revolutionair als zijn aandrijving. In de trend van deze tijd is de motorfiets geheel naar eigen smaak samen te stellen. Het concept is opgebouwd uit drie hoofdcomponenten: de hoofdbody, en een sub-body voor en achter. Per sub-body zijn er een groot aantal verschillende uitvoeringen beschikbaar en deze zijn snel en eenvoudig uitwisselbaar.

Motorfiets op maat
Ook op technisch vlak geeft deze flexibiliteit diverse configuratiemogelijkheden. De basisparameters als wielbasis, zithoogte, balhoofdhoek, vorksprong en hellingshoek hebben voor elke configuratie een programmeerbare basisinstelling. In theorie, want de JRS-M01 bestaat alleen nog op de tekentafel, is de JRS-M01 in een oogwenk aan te passen aan ieders persoonlijke wensen of omstandigheden. Van streetfighter tot touringcruiser.

JRS streeft er naar om de JRS-M01 in beperkte oplage op de markt te brengen, maar het concept moet bovenal een ‘image builder’ voor JRS-Systems zijn.

Wilt u de verschillende configuratie mogelijkheden zien? Kijk dan op de website van de JRS-M01 of op de Facebook-pagina van JRS-Systems.

Reageer op dit artikel