nieuws

Aygo, C1 en 107 falen in Euro NCAP-test

Techniek

Aygo, C1 en 107 falen in Euro NCAP-test

De Toyota Aygo en de beide PSA-varianten van deze populaire drieling zijn keihard door de mand gevallen bij de jongste Euro NCAP-tests. De autootjes kregen nog wel drie sterren, maar eigenlijk was dat er nog een teveel. Overigens zijn de meeste op bestelauto’s gebaseerde passagiersbusjes niet veel veiliger. Alhoewel, er is één uitzondering…

In 2005 zette Euro NCAP de Citroën C1 al eens op de pijnbank. Resultaat: 4 sterren voor de volwassenen voorin. Sindsdien heeft Euro NCAP zich gestaag doorontwikkeld. Zo ging in 2009 het hele beoordelingsysteem op de schop. Dat was nodig, want inmiddels was ‘vijf sterren’ het resultaat van vrijwel iedere Euro NCAP-botsproef geworden. Ondanks de verbetering was AMT kritisch. De drempelwaarden, voor vooral voetgangerveiligheid waren zo laag gekozen dat nog steeds vrijwel iedere auto vijf sterren scoorde.

Auto’s significant veiliger
Sindsdien verhoogde Euro NCAP de limieten stapje-voor-stapje. Nadeel is dat resultaten uit verschillende jaren niet goed meer vergelijkbaar zijn. Het voordeel dat daar tegenover staat is echter groter. Euro NCAP ‘dwong’ de auto-industrie zijn producten mee te ontwikkelen, en zo werden auto’s de afgelopen jaren echt significant veiliger.

Veiligheidsachterstand
Zo niet de Aygo-drieling. Weliswaar kregen de in Tsjechië gebouwde A-segmenters recent een facelift, maar op de veiligheid had die geen invloed. En zo liep de Aygo-drieling een forse veiligheidsachterstand op. De meeste Aygo’s, 107’s en C1’s moeten het bijvoorbeeld doen zonder tegenwoordig alledaagse voorzieningen als zij-airbags, gordijnairbags, ESP, gordelverklikker rechts voorin en Isofix-bevestigingspunten voor de kinderstoeltjes. Maar omdat Toyota en PSA de toezegging deden dat deze veiligheidsitems vanaf juli 2013 standaard zijn, was Euro NCAP bereid de auto’s te testen met deze voorzieningen aan boord. En zo kwamen die drie sterren tot stand. “Zonder die voorzieningen was het resultaat vermoedelijk een stuk slechter geweest”, zegt Euro NCAP.

Veel minpunten
Wat er dan allemaal mis was? het stuur treft de borst van de bestuurder en het dashboard kan diverse verwondingen veroorzaken. Bij de zijaanrijdingen is het bovenlichaam ondanks de zijairbags nog niet echt goed beschermd en de stoel en hoofdsteun doen maar weinig om een whiplash te voorkomen. Voetgangers treft de Aygo-drieling hard op het hoofd. Toch is er ook nog wel iets positiefs te melden over de veiligheid van deze populaire autootjes. De kinderen achterin zijn prima beschermd in hun met Isofix bevestigde stoeltjes.

Onveilige busjes
Euro NCAP testte recent ook een reeks passagiersbusjes. De Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Hyundai H-1 en peugeot Expert kwamen tot dezelfde matige score als de Aygo, C1 en 107: drie sterren. Voornaamste manco’s: grote impact op de benen van de voorinzittenden, geen medelijden met de hoofden van voetgangers en achterblivende elektronische veiligheidsvoorzieningen. Op dat laatste punt scoort de Renault Trafic nog slechter omdat daar ook de speed limiter ontbreekt. Zo moet de Trafic het met slechts twee sterren doen.

Dat kan beter
Gunstige uitzondering is de Ford Transit Custom. Die doet het op alle punten beter dan genoemde concurrenten en scoort niet alleen vijf sterren maar zelfs twee veiligheidsheidsawards. Een voor het Lane Keeping Alert-systeem en de ander voor Ford’s Sync Emergency Assistence, dat automatisch 112 belt in geval van een ongeluk, dan meteen de locatie doorgeeft en de lijn open houdt voor de inzittenden om eventueel meer info door te geven.

Conclusie
Het gaat razendsnel met de voertuigveiligheid en Euro NCAP ontwikkelt mee. Zo krijgen alleen die voertuigen vijf sterren die ook echt helemaal bij zijn op veiligheidsgebied. En dat is een goede zaak.

Reageer op dit artikel