nieuws

Wordt de Peec Power range extender Neerlands trots?

Techniek

Puur elektrisch rijden wil er bij de volksmassa toch nog niet zo in. Ze hebben last van actieradius-angst. Dat kan verholpen worden met een range extender op benzine, diesel of gas. Het lijkt Peec Power een gat in de markt, voor hun dubbelzuigermotor met generator, klein en oersimpel gebouwd. Binnenkort in de auto te beleven?

Wordt de Peec Power range extender Neerlands trots?

Nu nog draait Peec Power op durfkapitaal en subsidie. Het bedrijf startte in 2008, maar de basis voor hun range extender-ontwerp werd al in 2005 gelegd. Peec staat voor Piston Energized Electro Cell. Een per zuigermotor op benzine aangedreven generator, die zowel kan dienen als stationair stroomaggregaat, als voor de range extender-functie in voertuigen.

Minder batterijen, meer actieradius
Het idee om nu speciaal een range extender te ontwikkelen is niet zo bijzonder. Onderzoek geeft aan dat veruit de meeste autoritten maximaal 40 km beslaan, wat met een vrij bescheiden Li-ion batterijpakket op elektrische aandrijving valt te doen. Het is weinig efficiënt veel meer batterijen mee te nemen omdat je soms verder weg moet.

Die accu’s zijn duur en zwaar, ze verhogen het energieverbruik om een auto aan te drijven. Veel beter is een range extender, een stroomaggregaat op brandstof dat de elektrische aandrijving voedt zodra de accu’s leeg raken. Dat was dus allemaal al bedacht voor de Chevrolet Volt/Opel Ampera.

Die heeft zelfs onder de zwaarste omstandigheden wat meer dan 40 km bereik. Zo heeft de berijder geen zorgen over lege batterijen bij korte ritten, en weet dat lange ritten op benzine gedaan kunnen worden. Niet elke rit hoeft bij een laadpaal te eindigen, en zo gepland te worden dat de auto een tijd aan die laadpaal blijft staan.

Een efficiënte range extender
Het nieuwe inzicht bij Peec Power is dat aanpassing van een bestaande automotor voor zo’n stroomaggregaat niet ideaal is. Daar komt bij dat niet elk automerk het geld heeft om een range extender te ontwikkelen, vooral omdat elektrische auto’s met range extender voorlopig nog geen hoofdrol in de verkopen gaan spelen.

Dus zag Peec Power een markt voor een speciaal als range extender ontworpen motor. Maximaal efficiënt, minimaal in afmeting en kosten. Als kant en klare aanbieding voor autofabrikanten die zoiets niet zelf kunnen of willen ontwikkelen. Gedacht wordt aan een markt van 50.000 tot 100.000 stuks per jaar.

Het plan is nu dat volgend jaar een test- en demonstratieauto klaar moet zijn, en na nog een jaar het Peec Power-aggregaat productieklaar is.

Krukasloze dubbelzuigermotor
Hoe ziet dat er dan uit, een ideale range extender? Peec Power gebruikt een dubbelzuigermotor, met twee zuigers die in één cilinder tegen elkaar in bewegen. Heel origineel is de manier waarop ze de rechtstandige zuigerbeweging omzetten in draaiende beweging.

Aan de zuigerstangen zit een juk, dat buiten langs de cilinder beweegt. Met rollers is dit juk afgesteund op een sinusvormig golvende geleidebaan, die als een ring om het midden van de cilinder ligt. De zuigerbeweging dwingt het juk (waarvan er dus twee zijn, op elke zuiger eentje) langs die golvende geleidebaan te bewegen.

De twee jukken staan haaks op elkaar, en gaan dus draaien. Direct op dit draaiend geheel is een rotor voor de generator gemonteerd. Generator en motor zijn dus één geheel, met weinig onderdelen en nog minder bewegende delen.

Bescheiden opbrengst
Op dit moment werkt Peec Power maar aan één versie van de range extender, die geen overdonderende kracht levert. Uit een cilinderinhoud van 655 cc zou bij 1250 tot 2500 toeren per minuut een vermogen van 15 tot 25 kW komen.

De generator zou tot 750 volt kunnen leveren, het hele aggregaat weegt maar 55 kg en meet niet meer dan 36 bij 58 centimeter. Met de capaciteit waarop de range extender werd berekend zou 130 km/h constant op de snelweg mogelijk zijn. Dat zou menige autofabrikant wel wat krap vinden, vermoeden we sterk. Maar er is geen reden waarom een groter en sterker Peec Power-aggregaat niet mogelijk zou zijn.

Waarom loopt de Peec Power op benzine? Dat is het simpelst en goedkoopst, makkelijker ook om de emissie-eisen mee te halen. Bovendien stelt Peec Power zich voor dat de snel opwarmende benzinemotor meteen bij de koude start zou aanslaan. Dan vooral om te dienen als kachel, in plaats van een stroom vretende elektrische verwarming.

Reageer op dit artikel