nieuws

Technisch uitgelicht: BMW’s nieuwe boxer in de R1200 GS

Techniek

De boxer in de BMW-motorfietsen is een icoon. Dat icoon heeft BMW nu weer helemaal bij de tijd gebracht. Toch moeten motorliefhebbers nog tot maart volgend jaar wachten voor de nieuwe R1200 GS met het nieuwe boxerblok in de showroom staat. Dat duurt AMT te lang, dus presenteren we nu vast de technische details van motor en motorblok.

Technisch uitgelicht: BMW’s nieuwe boxer in de R1200 GS

BMW stapte over van gecombineerde lucht-oliekoeling naar lucht-waterkoeling, de distributie ging op zijn kop, de versnellingsbak is nu geïntegreerd in het motorblok, de droge koppeling verdween, het cardan verhuisde naar de andere kant en de R1200 GS kreeg een heel nieuw frame.

Technische afbeeldingen
Over het technische hoe en waarom is veel te vertellen. Dat gaan we dan ook uitgebreid doen in de novembereditie van AMT Vakblad die op 16 november bij de abonnee op de mat valt. Hier lichten alvast een tipje van de sluier op met een serie foto’s met een eerste commentaar. Neem een abonnement op AMT voor het volledige verhaal over BMW’s nieuwe boxer.

Reageer op dit artikel