nieuws

Moet de stekker uit de plug-in hybride?

Techniek

Aardig bericht van de NOS: “Stekkerhybrides minder zuinig”. Uit een onderzoekje bleek dat leaserijders met een Opel Ampera, Chevrolet Volt of Toyota Prius Plug-in Hybrid maar liefst 80% meer brandstof verbruiken dan de fabrieksopgaves beloven. De directeur van Arval schrok er van, maar is het echt zo verrassend?

Moet de stekker uit de plug-in hybride?

Eerst de feiten. Toen Opel in 2010 de Ampera voor het eerst showde, gaf men een totale actieradius van 500 km op. Het brandstofverbruik bij lege batterij (en dus met draaiende range-extender) wilde Opel toen niet vrijgeven. Op basis van de inhoud van de brandstoftank (ook dat detail wilde Opel niet vrijgeven), berekenden we dat verbruik toen op 1 op 14…

100 km op 2,2 liter?
Toyota geeft voor zijn plug-in een verbruik op van 2,2 liter per 100 km. Maar wie zou proberen met 2,2 liter in de tank 100 km ver te komen, komt, zelfs met een fluwelen rechtervoet, bedrogen uit. Ga maar na: Toyota geeft voor een volledig opgeladen Li-ion-batterij een actieradius van 20 km op. Daarna komt de verbrandingsmotor in actie en rijdt de Plug-in als een normale Prius. We doen niet flauw en we nemen aan dat we op die 2,2 litertjes ruim 50 km af kunnen leggen. Dan nog resten er minstens 25 van de 100 km…

Zuinig rekenen
Toyota reageerde ooit op die berekening met de opmerking dat het overgrote deel van de forensen op minder dan 20 km van zijn of haar werk woont. Wie dus thuis en op het werk oplaadt, kan volledig elektrisch rijden. En de forens die op 50 km van zijn werk woont en op zijn werk oplaadt, komt heel dicht in de buurt van die 2,2 liter benzine op 100 km. Als Opel dezelfde redenering hanteert, zou een Ampera-forens die (2×60+1,6×14)/2=60,8 km van zijn werk woont, het opgegeven verbruik van 1,6 liter per 100 km kunnen halen.

Lekker op benzine rijden
Helaas, de praktijk is weerbarstiger. De leaserijder hoeft in zo’n plug-in hybride helemaal niet elektrisch te rijden. Hij kan ook permanent op benzine rijden. Scheelt een hoop gehannes met stekkers en snoer. En de brandstofkosten komen immers toch niet voor zijn rekening. De Arval-leaserijder uit het NOS-bericht die in zijn Opel Ampera niet verder kwam dan 13 km op een liter doet dat waarschijnlijk.

Geen verrassing
Op Ecomobiel 2011 was Toyota zich al terdege van dat gevaar bewust: “Wij praten met leasemaatschappijen en e-mobility providers om het elektrisch rijden in de Plug-in Prius ook voor de leaserijder aantrekkelijk te maken”, klonk het toen op de Toyota-stand.

Toyota grijpt in
Daar is tot nu toe niet veel van terecht gekomen. Maar in reactie op de cijfers uit het NOS-onderzoek roept Toyota werkgevers en leasemaatschappijen nu op om de berijders van een plug-in hybrid aan te moedigen hun auto: “met ratio te gebruiken”. Bovendien biedt Toyota nu een intelligente tankpas die: “niet alleen het verbruik van de Prius Plug-in Hybrid bijhoudt, maar ook aangeeft hoe vaak een auto wordt opgeladen én waarmee de berijder eventueel op zijn beurt zelf gemaakte energiekosten kan declareren”.

Kans voor Rutte
Zou het helpen? We hopen het. Want er zitten best veel centjes van ons allemaal in de al meer dan 3000 stekkerhybrides op onze wegen. Als die niet voor de beloofde CO2-hoogstandjes zorgen, dan kunnen we dat geld misschien beter in iets anders steken.

Reageer op dit artikel