nieuws

Europese standaard voor oplaaddiensten elektrisch rijden?

Techniek

Een Duits consortium van elektriciteitsbedrijven en autofabrikanten heeft de firma Hubject opgezet. Hubject gaat een standaard ontwikkelen voor openbare oplaadpunten zodat plug-in auto’s met één pasje overal terecht kunnen. Het zou zelfs meteen een Europese standaard moeten worden, is de bedoeling. Wie zitten daar achter?

Europese standaard voor oplaaddiensten elektrisch rijden?

Het is niet zo vreemd dat BMW onder de oprichters van Hubject zit, want BMW wil eind volgend jaar zijn eerste elektrische i-model op de markt brengen. Dan wil Daimler niet achterblijven. Hun belangrijkste toeleverancier Bosch doet dan ook mee. Evenals Siemens, dat erg geïnteresseerd is in het maken van laadoplossingen.

Industriële overmacht
Verder doen de grote Duitse energieleveranciers RWE en EnBW mee in het nieuwe bedrijf. Hier moet een gezamenlijke standaard ontwikkeld worden voor communicatie tussen laadpunten en voertuigen. Zodat de laadpunten optimaal voertuigen herkennen met de bijbehorende oplaad-gebruiksaanwijzing, en daarnaast afrekenen van de gebruikte stroom onafhankelijk van de aanbieder geregeld wordt.

Zoiets als E-laad dat in Nederland laadpunten beheert onafhankelijk van de verschillende stroomleveranciers is er in Duitsland nog niet. Vrij logisch dat zeker de auto-industrie wel aandringt op een soort centraal beheer.

Zoals wel vaker houdt de VAG-groep zich afzijdig. Maar kennelijk rekenen BMW, Bosch, Mercedes en Duitse energiebedrijven dat ze als industriële zwaargewichten belangrijk genoeg zijn om regels te maken die de rest van Europa maar beter kan volgen.

eRoaming
Daar Duitse energiebedrijven in diverse landen bij de privatisering van elektirciteitsbedrijven hun slag sloegen is het nog niet zo onwaarschijnlijk dat Hubject een Europese standaard kan neerzetten. Het komt dan neer op één abonnement waarmee je bij elke openbare laadpaal terecht kunt.

De laadpunten zouden herkenbaar worden aan een QR-code om het laadpunt via een mobiele telefoon met internet te besturen. Daarnaast zouden magneetkaarten, speciale oplaadkabels of draadloze communicatie gebruikt kunnen worden op het Hubject-netwerk.

Men spreekt van eRoaming, zoiets als het mobiele telefoonsysteem. Van de ene stroomaanbieder naar de andere reizen zonder van elk afzonderlijke rekeningen te krijgen. En dan liefst meteen op Europese schaal, zodat elektromobilisten moeiteloos de grenzen over kunnen zonder een plaatselijk oplaadabonnement nodig te hebben.

Reageer op dit artikel