nieuws

Bosch biedt parts, bytes en service voor start-stopsysteem

Techniek

De CO2-uitstoot moet terug en dus rukt het start-stopsysteem op. “In 2010 had 13% van de nieuwe auto’s zo’n voorziening, in 2012 stevenen we af op 50% en in 2017 verwachten we start-stop op 90% van de nieuwe auto’s”, zegt Bosch. Die omwenteling heeft serieuze consequenties voor de werkplaats. Bosch speelt er op in met een speciaal programma: Start/Stop Solutions & Services.

Bosch biedt parts, bytes en service voor start-stopsysteem

Een start-stopsysteem, moeten we daar werkelijk zo’n drukte om maken? Het bestaat toch uit nauwelijks meer dan een versterkte startmotor, een accu met ietsje meer capaciteit en een paar extra regeltjes in de software? Misverstand! Zo’n start-stopsysteem vraagt veel meer aanpassingen dan je zou denken.

Start-stop voorzieningen

Start-stop begint met een aangepast motormanagement, een versterkte startmotor en een aangepaste accu: “Een Bosch start-stopstartmotor is goed voor 250.000 starts. Dat is tien keer zoveel als een conventionele startmotor. Een start-stopaccu is van het type AGM of EFB om een goede levensduur bij de zwaardere cyclische belasting te garanderen”, legt Bosch uit.

Spanningstabilisatie

Maar daarmee zijn we er nog lang niet: “Om te voorkomen dat radio, handsfree telefoonsysteem of navigatiesysteem onderbroken wordt tijdens heropstarten is spanningstabilisatie nodig. Daarvoor zorgt een DC/DC-omvormer.”

En veel sensoren

Verder zijn tal van sensoren actief voor het start-stopsysteem. Deels zaten die sensoren toch al in de auto, zoals de ABS-wielsnelheidsensoren. Maar deels zijn dat sensoren specifiek voor het start-stopsysteem. Denk aan de sensor op de minpool van de accu, die stroom, temperatuur en SoC meet, aan de versnellingsbakpositiesensor die in de gaten houdt of de pook in vrij staat, of aan de druksensor op de rembekrachtiger die moet garanderen dat er, ook als de motor stilstaat, voldoende bekrachtigingsdruk is.”

Meer aanpassingen

Ook andere onderdelen zijn aangepast op auto’s met start-stopsysteem: “De waterpomp is elektrisch zodat de circulatie van koelvloeistof door kan gaan als de motor stilstaat, de dynamo heeft een hoger rendement (70% ipv 60%) om de laadtoestand van de accu gemakkelijker op niveau te houden en zelfs het brandstoffilter is robuuster omdat het vaker wordt blootgesteld aan drukschommelingen.”

100 % dekking met 10 accutypes

Bosch maakt de werkplaats erop attent OE-leverancier te zijn voor start-stopcomponenten als accu’s, startmotoren, dynamo’s, sensoren en stuurapparaten en die delen ook graag te leveren aan onafhankelijke autobedrijven. Belangrijk, want nu de oudste auto’s met moderne start-stopsystemen een jaar of vijf zijn, druppelen de eerste defecte start-stopaccu’s de werkplaats binnen. “Met vijf typen EFB-accu’s (verkorte Bosch-code: S5) en vijf typen AGM (S6) dekken wij 100 % van de markt af.”

Start-stoptraining

Voor vervanging van zo’n AGM- of EFB-accu is de diagnosetester noodzakelijk. Waarom? Vanaf januari 2013 legt Bosch dat (en meer) uit in een speciale ééndaagse start-stoptraining. In de Bosch trainingswerkplaats in Barneveld geeft technisch trainer Kees Pilon alvast een voorproefje: “Kijk even mee op het scherm van de KTS-tester. Voor de Fiat 500 hier op de brug, staat Fiat twee type accu’s toe. De een is een EFB, de ander een AGM. Als ik de accu vervang moet het motormanagement wel weten door welk type ik dat doe. Heeft het die info niet, dan kan het de resterende capaciteit van de nieuwe accu niet bepalen. Als gevolg daarvan werkt het start-stopsysteem niet goed en kan de batterij het heel snel begeven.”

Start-stopaccu aanmelden met de KTS

Via de Bosch ESI-database weten de Bosch KTS-testers welke accu’s zijn toegestaan in welke auto’s. Pilon toont dat het aanmelden aan het motormanagement en het initialiseren van een nieuw gemonteerde accu via de KTS gemakkelijk verloopt.

AGM EFB accutester

Voor je tot vervanging van een start-stopaccu overgaat, wil je natuurlijk wel zeker weten dat de accu ook inderdaad onvoldoende presteert. Daar is een accutester voor nodig die beschikt over testprocedures voor AGM en EFB. “Met onze BAT 131-tester zijn drie uitslagen mogelijk”, zegt Bosch. “1: Accu is ok. 2: Accu is defect, moet vervangen worden. En 3: Accu moet bijgeladen worden.”

BAT 490-acculader

Bij uitslag 3 staat Bosch klaar met de BAT 490-acculader: “Dat is een hoogfrequentlader met een aangepaste laadkarakteristiek. Een standaard lader laadt AGM- en EFB-accu’s niet volledig op en kan de levensduur flink bekorten.” Bijkomend voordeel van de BAT 490: “Om bij te laden hoeft de accu niet te worden uitgebouwd.”

Back-up voeding

Dat laatste betekent ook dat als de accu wel wordt uitgebouwd (tijdens vervanging bijvoorbeeld) de lader als back-up voeding optreedt: “En dus hoef je de computer en de radio niet te resetten en het klokje niet gelijk te zetten. Omdat de BAT 490 stroomsterktes tot 90 A aankan stabiliseert hij bovendien het boordnet bij diagnose en bij het herprogrammeren van het stuurapparaat.”

Klaar voor de toekomst

Kortom start-stop verovert de weg. Dat heeft meer consequenties voor de werkplaats dan je op het eerste gezicht zou denken. Bosch speelt daarop in met zijn Start/Stop Solutions & Services. De onderdelen, opleiding en werkplaatsapparatuur uit dat programma kunnen het autobedrijf de komende jaren goed van pas komen.

Reageer op dit artikel