nieuws

Bijna ESP voor motorfiets van Bosch

Techniek

Bijna ESP voor motorfiets van Bosch

Volgend jaar begint bij Bosch de productie van het motorfiets-ABS versie 9, met de nieuwste opties. Het reikt tot aan een stabiliteitsregeling die bijna zoveel kan als het ESP voor auto’s van deze leverancier. Op de EICMA motorshow in Milaan debuteren de nieuwste modellen al met deze rem- en tractieregeling.

Dat is nog niet alles, er is ook een ABS 9M voor lichte motorfietsen op Oosterse markten. Naast de drie varianten van ABS 9 voor het zwaardere werk, waar dan nog opties zoals tractieregeling bij ingebouwd kunnen worden. Een waarlijk modulair elektrisch veiligheidssysteem dus.

Bij de eenvoudigste variant 9M zit er alleen ABS op het voorwiel. Ontwikkeld bij Bosch in Japan, vooral gedacht voor de in Azië uiterst populaire motorfietsen en scooters van 100 tot 200 cc. Dit ABS reageert alleen op plotselinge toerentalverandering van het voorwiel, als teken van blokkeren.

Ook regeling in bochten
Het andere uiterste is nu een systeem dat ook in bochtenwerk de motor zo goed mogelijk stabiel houdt. Daartoe is er een sensor voor zijdelings overhellen en hellen over de lengte-as (remmen of optrekken). Hiermee wordt MSC mogelijk, Motorcycle Stability Control.

Dat gaat weer samen met eCBS, het elektronisch Combined Braking System. Hierin zijn voor- en achterremmen gekoppeld zodat het regelsysteem de juiste rembalans kan bepalen, los van welke rem de rijder gebruikt. Verder is voorzien in een koppeling aan het motormanagement, waarmee voor tractieregeling het motorkoppel gestuurd kan worden.

Zo is dit systeem veel meer dan tweekanaals ABS, en ook meer dan tractieregeling die wielslip bij het optrekken tegengaat. Ook wheelies en stoppies kunnen bewaakt worden. Niet alleen rechtuit maar tevens in bochten houden de sensoren bij, of rem- en aandrijfkrachten de grip van de banden niet te boven gaan. De sensormeting werkt op 100 Hz (100x per seconde), voorwaarde is wel dat de voorgeschreven banden worden gebruikt, daar rekent het systeem mee.

Aangepast voor off-road
Op de EICMA motorshow in Milaan brengt BMW als nieuwe modelvariant de F 800 GT, waar standaard dit nieuwste Bosch ABS op zit met als optie tractieregeling erbij. Dat komt ook op de KTM 1190 Adventure allroad motorfiets, in een aangepaste versie.

Bosch ontwikkelde namelijk nog een regeling voor offroad rijden, waarbij slip en blokkeren van de wielen niet altijd ongewenst is. De grens waar ABS of tractieregeling ingrijpt ligt hoger, blokkeren van het achterwiel om in speedway-stijl door bochten te glijden kan ook.

Dit vergt een heleboel rekenwerk hoe je dat moet regelen, bovenop de al zeer ingewikkelde berekening voor een motorfiets op normale wegen. Met een regeling zodat het achterwiel niet loskomt bij sterk remmen.

Alleen het voertuig bijsturen door eenzijdig remmen zoals bij auto’s gaat niet. Dus geen volledig ESP, maar wel iets wat daar dichtbij komt. Inclusief een knopje om het uit te zetten, als de motorfabrikant dat erbij wil.

Reageer op dit artikel