nieuws

Start/stop en cilinderuitschakeling voor Lamborghini Aventador LP 700-4

Techniek

Binnen het VAG-concern hoeft Lamborghini nog net geen diesels toe te passen. Maar zelfs een Aventador LP 700-4 moet nu zuinig aan gaan doen, met een automatisch start/stopsysteem en cilinderuitschakeling.

Start/stop en cilinderuitschakeling voor Lamborghini Aventador LP 700-4

Na het debuut van het koolstofvezel topmodel Aventador, de voorafgaande studie Sesto Elemento, en de begin dit jaar getoonde Urus suv-studie heeft Lamborghini geen groot nieuws meer over voor de deze week gehouden autoshow van Parijs. Maar het 2013-model van de Aventador heeft wel iets heel bijzonders.

Uiterste gewichtsbesparing
Tot op zekere hoogte werd de Aventador al op zuinigheid ontwikkeld. Met een gloednieuwe aandrijflijn en een uiterste gewichtsbesparing door vrijwel de hele auto uit koolstofvezel composiet op te trekken. Dat lagere gewicht zorgt voor nog betere prestaties, met de 6,5 liter V12 die er 515 kW uitpompt.

Maar zo exotisch als Lamborghini is, ze gaan nu toch mee met de mode. De Aventador krijgt een start/stop systeem om brandstof te sparen. Het blijft gelukkig nog wel een beetje exclusief. Voor een supersnelle start (180 milliseconde, belooft de fabriek) gaat het starten met supercondensatoren. Dat heeft verder nu alleen nog Mazda’s i-loop systeem in de nieuwe Mazda 6. Terloops merkt Lamborghini op dat de normale accu, ontlast van de startstroomlevering, nu een heel autoleven mee kan.

Op halve kracht
De besparing viel misschien toch wat tegen, want tegelijk krijgt de Aventador cilinderuitschakeling. Bij lichte last en tot 135 km/h gaat één bank van de V12 buiten werking. De overgang zou nauwelijks voelbaar zijn. Beide maatregelen, start/stop en cilinderuitschakeling, verlagen samen het verbruik in de officiële meetcyclus met zeven procent. Daar zal voornamelijk het start/stop voor zorgen.

De halve motor uitzetten heeft veel meer effect. Bij 130 km/h zegt Lamborghini 20 % verbruik te sparen. Maar dat valt buiten de meetcyclus, die niet verder dan 120 km/h gaat en veel stadsverkeer omvat.

Toekomstvisies van Audi
Ervaring met cilinderuitschakeling deelt het Italiaanse exotenmerk met Audi – en de andere VAG-dochter Bentley –  die dat kort geleden op een verbouwde Audi biturbo V8 presenteerde. Ook met supercondensatoren is Audi bezig, zo merkten we bij een recent bezoek. Meer over de toekomstvisies bij Audi leest u in het oktobernummer van AMT.

In die toekomstvisies van Audi komt een hybride A1 in voor, waarbij we vroegen of supercaps bekeken waren als alternatief voor lithiumaccu’s.  “Ja, maar er kan te weinig energie in om een elektromotor aan te drijven”, luidde het antwoord. Is Lamborghini dan een mooie testcase of ze wel goed zijn voor start/stop? “Ze zijn erg duur”, horen we bij Audi.

Toen wisten we nog niet dat Lamborghini ze gaat gebruiken. Anderzijds zal Audi met grote interesse kijken naar het ontwerp en de fabricage van koolstofvezel bij Lamborghini. En zo helpen de vele VAG automerken elkaar.

Reageer op dit artikel