nieuws

Ook Ford onderzoekt koolstofvezel

Techniek

Ook Ford onderzoekt koolstofvezel

Het lijkt nog maar een kwestie van tijd voordat we carrosseriedelen van koolstofvezelcomposiet in de auto gaan tegenkomen. BMW pakt het groots aan, Mercedes liet het ons zien, de Volkswagen-groep heeft met Lamborghini al een gebruiker aan boord. Ook Ford komt nu naar buiten met experimentele resultaten.

Sterk en licht koolstofvezel staat dus zeer in de belangstelling om de stijgende gewichtsspiraal bij nieuwe auto’s rigoureus om te buigen. Na verkleinde motoren lijkt dat de volgende grote stap om aan zuiniger auto’s en dus lagere CO2-uitstoot te komen. Tenslotte verwacht de EU dat over zeven jaar de gemiddelde CO2-uitstoot van 130 naar 95 g/km wordt verlaagd.

Ruim de helft lichter
In een studieproject van de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen presenteert Ford een motorkap van koolstofvezel, die meer dan de helft lichter is dan een stalen exemplaar. Verder is de koolstofvezelmotorkap goed te spuiten.

Ford zegt tot 2020 een gewichtsvermindering voor zijn auto’s tot 340 kg na te streven. Daarin zou koolstofvezelcomposiet een grote rol kunnen spelen, waarbij de motorkap maar een voorbeeld is voor allerlei carrosseriedelen die uit koolstofvezel gemaakt zouden kunnen worden.

Economische productie
Het studieproject in Nordrhein-Westfalen loopt nog tot in volgend jaar. Het Ford-researchcentrum in Aken staat in dit Bundesland. Samen met Dow Automotive onderzocht Ford toch al nieuwe materialen voor de autoproductie.

Lichte materialen zouden vooral belangrijk zijn om meer elektrische auto’s te ontwikkelen, geeft Ford aan. Lichter betekent hier dubbele winst: minder energieverbruik maakt kleinere accu’s mogelijk, en dat spaart op zich ook weer flink wat gewicht. Of je kunt zonder ingrijpend nieuwe accutechniek verder weg komen op een lading.

Waar Ford en Dow vooral naar zochten is een productiemethode die snel en niet te duur is, en daarmee geschikt voor massaproductie. Met een nieuw harsinjectieproces op voorgevormde koolstofvezeldoek denken ze goed op weg te zijn.

Over twee jaar?
Overal waar met koolstofvezelcomposiet wordt gewerkt is deze boodschap hetzelfde, hoe kun je hier snel en zonder hoge kosten onderdelen van maken die geen uitvoerige nabewerking eisen? Lamborghini gebruikt zeer geavanceerde productietechniek die samen met vliegtuigfabrikant Boeing is onderzocht. Maar daar gaat het om heel kleine series. En als er schade is komt een specialist van de fabriek om te beoordelen of en hoe dat gerepareerd kan worden.

Daarom studeert ook concerncollega en lichtbouw-specialist Audi op koolstofvezel, maar dan voor massaproductie. En daarom gingen Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz samenwerking aan met koolstofvezelproducenten, om passende productieprocessen te ontwikkelen.

In 2014 wil BMW zijn eerste i-model uitbrengen, waarbij die i3 een volledig uit koolstofvezelcomposiet opgetrokken carrosserie zal hebben. Het zal bij de elektrische i3, eventueel met range extender erbij, nog niet gaan om productie in heel grote aantallen. Maar het zou toch de eerste testcase zijn of koolstofvezel echt bruikbaar is in de normale autoproductie.

Reageer op dit artikel