nieuws

Klimaatvriendelijke bestelauto’s zijn goedkoper

Techniek

Meestal zuchten en steunen bedrijven als de overheid met strengere regels komt. Nu is het andersom, zegt de organisatie Transport & Environment: “Bedrijven zouden € 825,- per bestelauto sparen als Europa met strengere CO2-doelen voor die voertuigen zou komen”. € 825,-? Da’s een smak geld! Maar klopt dat wel?

Klimaatvriendelijke bestelauto’s zijn goedkoper

Eerst de feiten. Bestelauto’s vormen de snelst groeiende bron van CO2-uitstoot binnen het transport. Tussen 1995 en 2010 groeide hun gezamenlijke uitstoot met niet minder dan 26%. In het totaal zijn ze nu verantwoordelijk voor 8% van het door de transportsector uitgestoten CO2.

Discriminatie van de personenauto
Ondertussen pakt de Europese Unie de bestelauto met fluwelen handschoentjes aan, zegt Transport & Environment: “Het EU-doel voor nieuwe personenauto’s is 95 gram/km in 2020. Voor nieuwe bestelauto’s staat het op 147 g/km”. En dat is hoog, vindt de organisatie.

Heel veel koolzuur
Na uitgebreid onderzoek geeft TNO Transport & Environment daar gelijk in. Rekening houdend met de grootte en het gewicht van bestelauto’s zou 118 g/km voor die categorie overeenkomen met 95 gram/km voor personenauto’s. En dus produceren bestelauto’s in de EU zo vanaf 2020 2,7 megaton CO2 meer dan nodig.

CO2 = brandstof = euro’s
Voor wie CO2 en dat hele broeikaseffect niet zo boeiend vindt, wijst Transport & Environment er voor de duidelijkheid nog maar eens op dat aan de uitstoot van CO2 het tanken van kostbare brandstof voorafgaat. De organisatie leest in het TNO-rapport dat bij de huidige brandstofprijzen een bestelauto op jaarbasis zo’n € 2.400,- (excl. BTW) aan brandstof (meestal diesel) opslokt. En daarvan zouden bedrijven dus die € 825,- kunnen besparen als de EU die 118 gram/km zou eisen.

Klopt dat wel?
Maar hé, klopt dat eigenlijk wel van 147 naar 118 g/km is 20% minder. Dus gaat er ook 20% van de brandstofrekening af, toch? En 20% van € 2.400,- is nog altijd geen € 825,-. “Nee”, zegt het TNO-rapport, “die € 825,- spaar je ten opzichte van het gemiddelde uitstootniveau van 2010 en dat is 175 g/km”.

Zuiniger is duurder in aanschaf
Hmm, nu worden we een beetje wantrouwig. Een lagere CO2-uitstoot gaat niet vanzelf. Dus tegenover de brandstofbesparing staat ook een investering in brandstofbesparende techniek. Ook daar heeft TNO aan gerekend. We lezen in het rapport dat de extra kosten voor een bestelauto die 118 g/km uitstoot ten opzichte van een onzuiniger exemplaar dat 175 g/km uitstoot na 2,8 jaar zijn terugverdiend. En dat cijfer geldt bij een voor 2020 relatief lage olieprijs van $ 95,-.

Minder voordeel
Bestelauto-eigenaren zijn dus inderdaad voordeliger uit als de EU de 147 g/km grens verder aanscherpt tot 118 gram. Maar het voordeel is een stuk kleiner dan de € 825,- die Transport & Environment noemt. En bovendien wordt dat lagere bedrag pas terugverdiend na een aanloopperiode waarin de extra techniek moet worden terugverdiend.

Eerlijk duurt het langst
“Er is geen reden waarom de normen voor bestelauto’s gemakkelijker haalbaar zouden moeten zijn dan die voor personenauto’s”, zegt Transport & Environment. Helemaal waar. Maar zou dat niet het best te bereiken zijn door de cijfers zo eerlijk mogelijk te presenteren?

Reageer op dit artikel