nieuws

Is een driecilinder BMW-waardig?

Techniek

Terwijl BMW’s huidige motorgeneratie grossiert in Engine of the Year Awards 2012, kondigt BMW een compleet nieuwe motorenfamilie aan. Bijzondere loot aan de stam: een 1.5 liter driecilinder. Hè, een driecilinder in een BMW? Is dat nog wel ‘Freude am Fahren’?

Is een driecilinder BMW-waardig?

BMW’s nieuwe motorenfamilie wordt een echte familie. De drie-, vier-, en zescilinder motoren zijn namelijk zoveel mogelijk opgebouwd uit dezelfde onderdelen. Zo claimt BMW dat de benzinemotoren voor 60% uit gelijke of nagenoeg gelijke onderdelen zijn opgebouwd. Voor de dieselmotoren geldt hetzelfde cijfer en ook tussen benzine en diesel zit een 30 tot 40% onderdelenoverlap.

Dezelfde onderdelen
Zo hebben alle motoren een, volgens BMW, optimale inhoud van 500 cm3 per cilinder, eenzelfde cilinderwandcoating, een aluminium motorblok met allemaal een vergelijkbaar design voor de kopbouten, de distributie en de balansas. Verder zijn de bevestigingspunten en de interfaces met koelcircuit, in- en uitlaatspruitstuk en airco identiek. Niet verwonderlijk dus dat zowel de drie- als de viercilinder zowel in de lengte als dwars in toekomstige BMW’s en MINI’s passen. De, samen met PSA ontwikkelde, 1.6 viercilinder gaat BMW geleidelijk uitfaseren.

Wat is TwinPower Turbo?
Als het over de nieuwe motorenfamilie gaat spreekt BMW van ‘TwinPower Turbo Technology’. Bij de benzinemotoren staat dat voor Valvetronic variabele klepopening, directe injectie en één of twee turbo’s. Bij de diesels voor derde generatie common rail en één, twee of drie turbo’s met in alle gevallen variabele turbo geometrie.

Vermogen per cilinder
Die TwinPower Turbo Technologie is op de benzinemotoren goed voor 30 tot 55 kW en 60 tot 80 Nm per cilinder. Voor de diesels geeft BMW 20 tot 45 kW en 75 tot 110 Nm per cilinder op. Dat zijn pittige cijfers, en wie even snel rekent begrijpt dat deze motorenfamilie acht-, tien- of twaalfcilinders overbodig maakt.

Te sportief
Dan de BMW-waardigheid van een driecilinder. We mogen vast een rondje in een proto 1 Serie met de driecilinder in een 125 kW uitvoering. Wow, die komt vlot van zijn plaats, pakt al bij laag toerental goed op, trilt niet en klimt gemakkelijk naar 6500 t/min. Het geluid van de motor is ondertussen uitgesproken sportief. “Ietsje te”, vindt BMW zelf, “dit is een sportuitlaat”. Kortom, als dit de manier is om bij te dragen aan een lagere CO2-uitstoot, dan willen wij dat ‘offer’ wel dragen.

Even geduld a.u.b.
De plug-in hybrid I8 is de eerste serie-BMW die met de driecilinder wordt uitgerust. De MINI- en kleinere BMW-modellen volgen vanaf 2014. Duurt dat te lang? Dan is de Autosalon van Parijs een alternatief. Daar is de driecilinder te bewonderen onder de motorkap van conceptmodel Active Tourer. In deze hybride staat de motor naast de elektromotor. Dat maakt een ander voordeel van zo’n driecilinder duidelijk. Hij is meer dan 7 cm korter dan de huidige viercilinder. En dat is, zeker bij dwarse plaatsing in een hybride, mooi meegenomen.

Meer weten?
Hoeveel lichter is zo’n driecilinder? Heeft hij een elektrische waterpomp? Hoe groot zijn boring en slag van BMW’s ‘standaardcilinder’? En: Waarom kiest BMW niet voor cilinderuitschakeling? Goede vragen? De antwoorden en nog veel meer details over de nieuwe BMW-motorenfamilie leest u in het oktobernummer van AMT Vakblad.

Reageer op dit artikel