nieuws

Ford levert laadapparaat bij Focus Electric

Techniek

Volgend jaar krijgt de Ford Focus een puur elektrisch broertje. Voor het opladen daarvan heeft Ford nu een Europa-brede deal gesloten met Schneider Electric om laadapparaten te bieden. Door die EVlink apparaten zal Schneider ook gegarandeerd groene stroom laten lopen.

Ford levert laadapparaat bij Focus Electric

Tussen een spervuur van nieuwe modellen in personen- en bedrijfswagens op de shows in Hannover en Parijs valt haast niet op dat ook de Focus Electric in Europa debuteert. Dat wil zeggen; net als veel andere nieuwe Fords komt hij volgend jaar te koop.

Stroomverbruik bekend
Er is inmiddels mee proefgereden, waaruit een officieel verbruikscijfer van 15,9 kWh/100 km komt. Daaruit volgt weer een actieradius van 162 km, ofwel er kan 25,8 kWh uit de Li-ion accu’s gehaald worden. Bij de eerste onthulling in de VS was sprake van een 23 kWh accupakket. Dat zou thuis in maar drie tot vier uur volledig opgeladen kunnen worden.

Dan zou er dus 5 tot 7 kW uit de lader moeten komen. Op de normale 230 V trekt hij daarmee ruwweg 25 A. We zijn erg benieuwd naar wat de fabriek zegt over hoeveel er nominaal in de accu’s kan, en hoeveel daarvan bruikbaar is, want bovenstaande cijfers komen niet overeen.

Schneider laadkastje noodzakelijk?
In de VS gaat de Focus Electric samen met een speciaal laadkastje, want het standaard net biedt daar maar 100 V. Met een kastje van Schneider aan de muur wordt dat 240 V, de prijs van dat thuis-oplaadpunt zou rond de 1500 dollar liggen.

Hetzelfde soort oplaadpunt voor thuis gaat Ford nu in heel Europa bieden. Schneider Electric zal zorgen dat dit afgestemd wordt op lokale regels en stroomnetwerken. Want 25 A aan 230 V kan in een normaal huis niet. Moet je dus net als in de VS zo’n kastje kopen bij je Focus Electric, voor een bedrag van omstreeks 1200 euro? Kun je hem niet aan een normaal stopcontact leggen, of duurt dan alleen het laden langer?

Voor het milieuvriendelijk effect belooft Schneider bovendien te kunnen zorgen voor de stroominkoop. Alleen groene stroom wordt ingekocht, zoals bij RheinEnergie in Duitsland. Die schijnt het dan weer te halen van de Ford fabriek in Keulen, waar zonnepanelen op zijn geplaatst die 1,2 megawatt kunnen leveren.

Reageer op dit artikel