nieuws

Euro NCAP-tests: nieuwste auto’s vriendelijker voor voetgangers

Techniek

Euro NCAP-tests: nieuwste auto’s vriendelijker voor voetgangers

Bij de invoering van het nieuwe Euro NCAP-puntensysteem in 2009 waren we kritisch. Al bij een 25%-score voor voetgangerveiligheid kon een auto vijf sterren scoren. Maar Euro NCAP trok die grens op en de autofabrikanten deden beter hun best op dit onderwerp. De scores van de nieuwste botsproeven bewijzen dat dit zijn vruchten afwerpt.

Pick-ups, zijn meestal geen veiligheidswonderen. Zo bezien zijn de vier sterren voor de Isuzu D-Max Crew Cab nog helemaal niet zo slecht. De auto scoort zelfs een keurige 83% score voor de veiligheid van de volwassenen voorin.

De Isuzu scoort geen vijf sterren omdat de vierdeurs pick-up de kleintjes achterin onvoldoende beschermt. De auto krijgt 67% van het maximaal aantal punten, terwijl voor vijf sterren minimaal driekwart gevraagd wordt.

Ook voor voetgangers is de Isuzu niet voldoende vriendelijk. De 51% score zou vorig jaar nog goed geweest zijn voor de hoogste score. Nu niet meer. In 2009 vond Euro NCAP een 25%-score op voetgangerveiligheid nog goed voor vijf sterren, maar via 40% in 2010 en ‘11 staat die score nu op 60%. Een heel goede ontwikkeling.

Ford B Max met schuivende B-stijl
In de Ford B-Max genieten ouders voorin en kinderen achterin vijfsterren veiligheid. Een knappe prestatie van Ford, want door de schuifdeuren ontbreekt de voor de veiligheid belangrijke B-stijl. Ter vervanging heeft Ford zo’n deurstijl in de schuifdeuren zelf geïntegreerd. Dat werkt want zowel bij de frontale aanrijding als bij de zijwaartse botsing met een paal doorstaat de B-Max met glans: vijf sterren.

Volvo V40 zet veiligheidsrecord
Volvo staat natuurlijk al decennia voor veiligheid. Ten tijde van de introductie van de vorige S40 maakten we in het Volvo Cars Safety Centre een crashtest live mee. De nieuwe V40 slaat nu het Euro NCAP-puntenrecords in zijn klasse. Het staat daarmee nu op: voorinzittenden: 98%, kinderen achterin: 75%, voetgangerveiligheid 88% en veiligheidsystemen: 100%.

Vooral de score voor voetgangerveiligheid is bijzonder. Volvo dankt die score mede aan een voetgangersairbag die de motorkap optilt en de onbuigzame A-stijlen deels afdekt.

Onlangs deed Volvo ook al positief van zich spreken toen de V60 uitstekend scoorde op een Amerikaanse veiligheidstest met een frontale aanrijding met kleinere overlap.

Veilige hatchbacks
Ook de Renault Clio, de Kia Cee’d en de Audi A3 scoren vijf sterren. Euro NCAP wijst op de sterk verbeterde voetgangerveiligheid van deze nieuwelingen ten opzichte van hun voorgangers. hun scores mogen er inmiddels best zijn met respectievelijk: 66, 61 en 74%. Opvallend detail: in alle drie deze nieuwe hatchbacks zijn de kindertjes achterin beter beschermd dan in de superveilige Volvo V40.

Het bewijst maar weer eens dat veiligheid veel dimensies heeft en het dus altijd goed is net even verder te kijken dan alleen de sterrenscore zelf. Wie dat wil kijkt alles in detail na op de Euro NCAP-website.

Reageer op dit artikel