nieuws

Bosch gaat Li-ion accu’s ontwikkelen

Techniek

Het is nu officieel, de joint venture SB Limotive tussen Bosch en Samsung ligt in scheiding. Liever gaat Bosch verder zelf in Duitsland de ontwikkeling en productie van Li-ion accu’s ter hand nemen. Wat betekent dat?

Bosch gaat Li-ion accu’s ontwikkelen

Hoewel bij meerdere gelegenheden de chef van Bosch’ automotivetak Bernd Bohr benadrukte dat we nog vele jaren verbrandingsmotoren in onze auto’s zullen hebben, is het concern zeker niet blind voor de opkomst van elektrische (hulp)aandrijving.
Reden waarom in 2008 het bedrijf SB Limotive van start ging, met de S van Samsung en de B van Bosch. Samen zouden ze met name lithium-ion accutechniek ontwikkelen.

Duitse tak afgesplitst
Zodra alle officiële toestemmingen rond zijn wordt het gezamenlijk bedrijf nu ontbonden. Geruchten van die strekking gingen al maanden rond.

De samenwerking komt hiermee niet geheel ten einde. Volgens Bosch zullen wel patenten uitgewisseld worden met Samsung. Maar de Duitse vestiging van SB Limotive wordt geheel door Bosch overgenomen, en gekoppeld aan de Amerikaanse dochter Cobasys.

Leveringscontracten gaan door
Het kwam er oorspronkelijk al op neer dat Samsung zou zorgen voor Li-ion accucellen, en Bosch voor de verwerking daarvan in accupakketten, met alle bijbehorende regelelektronica. Dat gebeurt in de Duitse vestiging.

Nu gaat Bosch toch liever zelf Li-ion techniek ontwikkelen, met hulp van Duitse universiteiten en accuchemie experts. Daarnaast willen ze ook in Duitsland de productie van accucellen opzetten, met lokale toeleveranciers.

Ondertussen had SB Limotive al wel contracten gesloten, onder andere met BMW voor diens komende i-modellen. De levering zal gewoon doorgaan, meldt Bosch, er zijn afspraken dat Samsung zoals bedoeld de accucellen zal leveren.

Duitse elektro-auto’s op komst
Onze indruk is dat de opkomst van elektro- en hybride auto’s toch sneller gaat dan Bosch had gedacht. En daarom vinden ze het toch belangrijk zelf de accutechniek te beheersen en verbeteren. Anders bekeken, Bosch constateert blijkbaar een grote vraag vanuit de Duitse industrie, waaruit we dus gauw het nodige elektrisch vuurwerk kunnen verwachten.

Reageer op dit artikel