nieuws

Toch Tata met MDI luchtmotor?

Techniek

Vijf jaar geleden nam Tata een aandeel in MDI, een Frans bedrijf met heilig geloof in persluchtmotoren. Deze schone motoren zou Tata in India willen gebruiken. Na lange stilte komt nu het bericht dat de technische validatie is voltooid, en de ontwikkeling voor productie snel rond gaat komen.

Toch Tata met MDI luchtmotor?
Tata MDI

In een eerder stadium hebben we over de ideeën van MDI gepubliceerd, zodra Tata daar in beeld kwam. De ontwikkeling van de luchtmotor loopt al een jaar of twintig, compleet met plannen voor voertuigen daaromheen.

MDI denkt vooral aan elementair vervoer over kortere afstanden. Het enige wat daarvan tot op heden is gerealiseerd, is de merkwaardige AirPod, waarvan er ook enkele op de luchthaven Schiphol zijn beproefd.

MDI verbetert prestaties
Het leek Tata wel wat om luchtmotoren zonder uitlaatgas in de drukke Indiase steden aan te bieden. Naar het idee van MDI zouden ze in dezelfde klasse kunnen vallen als de befaamde Nano, wat formaat en prijs betreft.

Twee jaar nadat Tata instapte, berichtten we over een Nederlandse belangenvereniging voor de luchtmotor, en de AirPods voor Schiphol. Er was al sprake van een hybride variant met verbrandingskamer, waarmee de actieradius groter zou worden.

Definitieve versie?
Nu is de AirPod weer verder verbeterd. De luchttank is vergroot, maar de druk daarin verlaagd. De druk ging van 350 naar 248 bar, de tankinhoud van 175 naar 260 liter.

De luchtmotor zelf ging van een naar twee cilinders, met nu 7 kW in plaats van 4 kW. Het rijbereik hiermee wordt geschat op 100 tot 150 km, in stadsverkeer.

Voor het overige zou het aantal onderdelen in de drie- tot vierzits AirPod sterk zijn verlaagd. Zo zou ook de productie makkelijker en goedkoper kunnen. Oorspronkelijk was het plan dat na twee jaar een Tata met luchtmotor productierijp zou zijn, in 2009. Nu houdt men zich wijselijk maar op de vlakte, wanneer de ‘productievoorbereiding’ afgerond zou moeten zijn.

Reageer op dit artikel