nieuws

Nieuwe Volvo-motor voldoet aan Euro 6-norm

Techniek

Op 1 januari 2014 moeten motoren voldoen aan de Euro 6-norm. Volvo Trucks komt met een motor die aangepast is aan de milieuvereisten voor Euro 6. De emissie van de stikstofoxiden is met 77% verlaagd en de uitstoot van de deeltjes is gehalveerd. Hoe doet Volvo dat?

Nieuwe Volvo-motor voldoet aan Euro 6-norm

De Volvo D13 voor Euro 6 is gebaseerd op de beproefde Euro 5-motor van Volvo. De nieuwe motor is net als het vorige type een zescilinder lijnmotor met pompverstuivers en SCR-uitlaatgasbehandeling. SCR staat voor Selective Catalytic Reduction en zet stikstofoxide in de uitlaatgassen om in onschadelijk stikstofgas en waterdamp. Het SCR-systeem is met het dieselroetfilter geïntegreerd in een compacte eenheid.

EGR en DPF

Het roetfilter, dat de roetdeeltjes in de uitlaatgassen opvangt en verbrandt, wordt tijdens de werking automatisch geregenereerd. Verder wordt er EGR-uitlaatgasreciculatie toegepast. EGR wordt hier gebruikt om de temperatuur van de uitlaatgassen te verhogen wanneer de motor niet warm genoeg is. De uitlaatgassen moeten een temperatuur van ten minste 250° celsius hebben om het SCR-systeem optimaal te laten functioneren. Conventionele EGR-systemen koelen gerecirculeerde uitlaatgassen af om de verbrandingstemperatuur te verlagen en zo de uitstoot van stikstofoxide te verminderen. Maar het EGR-systeem van de Euro 6-motor is nauwelijks actief bij het rijden op de snelweg, en heeft daardoor geen invloed op het brandstofverbruik.

Leverbaar vanaf 2013

De Volvo FH is in het voorjaar van 2013 leverbaar met de nieuwe Euro 6-motor met 460 pk. Hoewel de milieuvereisten pas in 2014 verplicht zijn, komt Volvo eerder al tegemoet aan de wensen van haar klanten. Andere Euro 6-truckmotoren worden ook ruim voor 1 januari 2014 geïntroduceerd vanwege subsidieregelingen.

Paul Janssen (Redactie AMT)

Volvo toont de werking van het roetfilter, het EGR- en SCR-systeem in deze video:

Reageer op dit artikel