nieuws

HTKC: besparen bacteriën brandstof?

Techniek

Een Belgische AMT-lezer wees ons op een biologische brandstofbespaarder, HTKC. Met de vraag of we hier meer van weten, en natuurlijk of het werkt. Tien procent brandstofbesparing, op elke vloeibare brandstof. Zeventig procent schoner uitlaatgas, roetfilter overbodig. Dat zijn de beloften. Hoe doet HTKC dat?

HTKC: besparen bacteriën brandstof?

Heel simpel. Monteer in de brandstoftoevoerleiding een fraai messing filter, met daarin HTKC. Dat staat voor High Temperature Keramische Chip. U geniet dan de voordelen van EM-technologie.

Goede micro-organismen

Het HTKC-apparaat ziet er erg mooi afgewerkt uit, aanvullend zijn er levensduurverlengende RedOx-it vloeistoffen voor koelsysteem, motorolie en banden. Die laatste zorgen met anti-oxidanten dat veroudering wordt voorkomen, ook weer dankzij EM-technologie.

Nu bent u natuurlijk wel zeer geïnteresseerd, wat is dan weer EM-technologie? Heel eenvoudig, het staat voor Effectieve Micro-organismen. Ofwel bacteriën, microben, schimmels en dergelijke met een gunstige uitwerking.

Denkt u daar niet te min over. Er is door deze micro-organismen sprake van implosie- en frequentietechnologie, en het ontclusteren van brandstofmoleculen. Eenmalige toevoeging aan de lucht in de banden zorgt door anti-oxidanten voor 35% minder slijtage, 35% betere wegligging, en tot 6 decibel minder geluid. Het laatste betekent een enorme vermindering, alsof je op schuimrubber zou gaan rijden.

Uit Japan en Duitsland

Niet zo gek lang geleden zijn deze wonderen in België op de markt gekomen, er is ook een dealer in Nederland. Een jaar of vier, vijf geleden begon de opmars van HTKC in Duitsland.

Daar wordt het filter gemaakt, uitvinder Martin Blumenthal zag kans de juiste micro-organismen in een keramische chip te bakken. Daar voelen ze zich blijkbaar erg thuis, ze vermeerderen zich vanzelf en het HTKC-filter heeft daardoor onbeperkte levensduur.

Het idee van geselecteerde, ‘effectieve’ micro-organismen komt van een Japanse professor in de landbouwwetenschap. Kort gezegd gaat het om biologische landbouw, waarin micro-organismen in plaats komen van pesticiden en kunstmest.

Dat wordt voor brandstof vertaald in het ‘zuiveren’ en ‘ontclusteren’, vanuit het idee dat brandstof uiteindelijk ook een natuurproduct is. Maar dat idee komt niet van landbouwprofessor Teruo Higa en zijn EM-techniek.

En, werkt het?

We waren er al bang voor, noch de Belgische importeur, noch de Duitse uitvinder presenteert enig testresultaat van een deugdelijk onderzoeksbureau.

Het goedkoopste HTKC-filter komt op ruim 170 euro. De EM-vloeistof begint op 49,90 euro voor 10 milliliter, een soort vloeibaar goud dus.

Nu is het onzin te geloven dat micro-organismen zo razendsnel kunnen werken dat ze iets zouden doen met brandstof die door een toevoerleiding voorbij snelt. Het is ook onzin dat motorbrandstof ontdaan zou moeten worden van ‘onzuiverheden’ om de verbranding beter en schoner te maken.

Wetenschapstermen als camouflage

Zeker in West-Europa bevat motorbrandstof nauwelijks nog vreemde stoffen. Schadelijke stoffen in (onbehandeld) uitlaatgas ontstaan bovendien door onvolledige verbranding van de brandstof, niet door ‘vuil’ in de brandstof.

Een keramische ding, bijvoorbeeld de isolator van een bougie, moet inderdaad bij hoge temperatuur gemaakt worden. Zeer hoge temperatuur, waar micro-organismen zich helemaal niet bij thuis voelen. Dus of je ze in een ‘keramische chip’ kunt inbouwen is zeer twijfelachtig.

Zo mogelijk nog onduidelijker is wat bacteriën met ‘implosie’ of ‘frequentie’ te maken kunnen hebben. Laat u dus niet bedotten met een verhaaltje vol semi-wetenschappelijk gebabbel, dat moet bijna altijd dienen om onzin te maskeren.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel