nieuws

Conti test Car2X-communicatie op grote schaal

Techniek

Aan het systeem Car2X wordt al jarenlang gewerkt. In en rond Eindhoven wordt onderzoek gedaan naar het systeem. In Duitsland begint Continental samen met zestien partners aan een vierjarige praktijktest. Daarmee willen de bedrijven meer inzicht krijgen in de mogelijkheden van de Car2Car- en Car2X-communicatie voor verbetering van de verkeersveiligheid en mobiliteit.

Conti test Car2X-communicatie op grote schaal

SimTD is de naam van het onderzoeksprogramma. SimTD staat voor Sichere Intelligente Mobilität – Testfeld Deutschland. Verschillende communicatietechnieken worden ingezet om het zichtbare bereik van een voertuig te vergroten.

Peter E. Reit, manager Systems and Technology bij Continental Chassis & Safety zegt: “Door vooruitstrevende technieken zoals camera-, radar- en infraroodsystemen is de verkeersveiligheid al flink toegenomen. Met Car2X gaat het nog een stap verder en
kan de bestuurder om de hoek kijken en dus nog beter anticiperen”.

Communicatie via WiFi en UMTS
Voor het project ontwikkelde Continental een Communication Control Unit, de CCU. Deze computer maakt het mogelijk de signalen via verschillende kanalen, zoals WiFi of UMTS, te verspreiden. Via GPS wordt de locatie doorgegeven en wordt de tijd gesynchroniseerd.

De CCU werkt samen met een andere computer, die door Bosch ontwikkeld is. Deze twee samen vormen het ITS Vehicle Station. ITS staat voor Intelligent Transportation Systems. Bij de ontwikkeling hiervan was de grootste uitdaging om de juiste informatie uit de verschillende merken auto’s te halen.

Bij SimTD gebruikt Continental de M2XPro-sensor. Motion 2 X Provider kan tot op de rijbaan nauwkeurig de plaats van het voertuig bepalen, hiervoor maakt het systeem ook gebruik van sensoren in de auto. Samen met een nieuw ontwikkelde antenne communiceert het systeem niet alleen met andere voertuigen, maar ook met bijvoorbeeld verkeerslichten.

Verschillende technologieën
Electronic Brake Light is een technologie die getest wordt in het project. Hierbij zendt een auto die een noodstop maakt een bericht naar de auto achter hem. Die kan dan daarop reageren door de bestuurder te waarschuwen.

Een voordeel hiervan is dat het systeem ook werkt in een bocht, waardoor de bestuurder tijdig kan reageren. Het Obstacle Warning-systeem waarschuwt andere voertuigen over de aanwezigheid, locatie en de aard van mogelijke gevaarlijke obstakels op de weg.

Traffic Sign Assistant staat in contact met een verkeerscentrale om up-to-date informatie op te halen over variabele snelheidslimieten en omleidingen.

120 voertuigen op de weg
Met het project SimTD wordt Car2X voor het eerst op grote schaal getest in werkelijke rijomstandigheden. In totaal rijden 120 voertuigen voor het project in de omgeving van Frankfurt. Elk voertuig rijdt minimaal 500 km per week.

De totale kosten bedragen 53 miljoen euro. Naast de autofabrikanten Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel en Volkswagen werken ook de Duitse Telekom, regionale infrastructuurontwikkelaars en technische universiteiten mee.

Reageer op dit artikel