nieuws

Wat is nodig om van elektrisch rijden een succes te maken?

Techniek

Elektrisch rijden. Wat is er nodig om daar een succes van te maken? Gemakkelijke vraag: als de elektrische auto kan wat de auto met verbrandingsmotor kan én hij is goedkoper, dan wordt ie een doorslaand succes. Ho ho, zo simpel ligt dat niet! Anders zou de ‘Verkenning Realisatie Eindbeeld EV Laadpunten en Energienetwerk’ van het Ministerie van Economische zaken geen 111 pagina’s tellen. Op zoek naar het echte antwoord duiken we in de ambtelijke notitie. Genieten!

Wat is nodig om van elektrisch rijden een succes te maken?

Een enkele afbeelding, maar toch vooral tekst, heel veel tekst. We laten die dikke woordenbrij even voor wat die is, en we proberen te achterhalen wat het doel van het rapport is. Daar is best uit te komen. Het rapport wil twee vragen beantwoorden. 1: Wat wil de EV-rijder? en 2: Wat is daar voor nodig?

8 berijdersprofielen

Snel verder met die EV-rijder. In het succesverhaal van de EV is dat er niet één, maar rijden zeer velen in een Electric Vehicle. En die zeer velen willen niet allemaal hetzelfde. Daarom zijn ze op te delen in acht groepen en maakt het rapport voor al die groepen een berijdersprofiel.

YUP met EV

We pakken gelijk de eerste maar eens bij de kop: de Young Urban Professional. Deze YUP heeft een volledig elektrische auto van de zaak, hij woont niet ver van zijn werk, hoeft zich doordeweeks tussen 9 en 5 niet te verplaatsen en rijdt voornamelijk in de stad. Hmm, waarom zou zijn werkgever hem dan een auto geven?

Rekenen aan de YUP

Ah kijk, nu wordt het duidelijk: “De YUP gebruikt de auto zowel zakelijk als privé”. Dat privé-deel is groot, want de YUP rijdt jaarlijks 20.000 km met zijn elektrische auto. Tussen 9 en 5 rijdt hij niet, dus de zakelijke kilometers bestaan alleen maar uit de korte stukjes woon-werkverkeer. Als we die schatten op 10 km per dag door de stad, blijven er 18.000 km per jaar over.

Het hele weekend in de auto

Die zal de hardwerkende YUP dan toch voornamelijk in het weekend moeten maken. Dat komt dan toch neer op gemiddeld 450 stadskilometers per weekend. Onwaarschijnlijk? Een beetje wel, zeker voor wie zich realiseert dat de YUP geen gebruik maakt van snellaadstations…

Ingebeelde beperkingen

En zo zitten ook de overige berijdersprofielen niet op alle onderdelen logisch in elkaar. Wel weer heel reëel is dat het rapport 7 knelpunten schetst. Die variëren van: “Er zijn te weinig publiek toegankelijke laadpunten”, tot : “Klant laat zich in haar keuzes voor EV leiden door (de perceptie van) praktische, korte termijn, beperkingen”.

Even uitleggen

Wat dat laatste betekent? Dat legt het rapport haarfijn uit. Lees maar mee: “Binnen het bredere spectrum van elektrisch vervoer en de adoptie daarvan speelt de emotie van de klant / berijder een belangrijke rol”. Nee, niet schrikken, gewoon doorlezen: “Een voorbeeld hiervan is de ‘range anxiety’: de gemiddelde berijder heeft aan de actieradius van een huidige generatie volledig elektrische auto’s ruim voldoende om te kunnen voorzien in zijn of haar dagelijkse mobiliteitsbehoefte. Toch wordt de actieradius van de auto door vele huidige en toekomstige berijders als een beperking gezien”.

Onheuse voorlichting

Hè wat vervelend nou. Die actieradius is eigenlijk groot zat en toch maakt iedereen er een probleem van. Oorzaak daarvan is slechte berichtgeving, zegt het rapport: “Een voorbeeld hiervan is de TROS Radar-uitzending van 9 april 2012 waar een onvolledig beeld van de mogelijkheden van Elektrisch Vervoer werd neergezet door geen aandacht te besteden aan beschikbare (snel-)laadinfrastructuur. Hierdoor ontstaat een beeld dat men een auto koopt waar men vervolgens mee strandt als de accu leeg is. Dit gebeurt echter ook met een brandstofauto als tankstations buiten beschouwing worden gelaten”. Tja, maar was knelpunt 1 nu niet dat er te weinig publiek toegankelijke laadpunten waren? Terwijl er toch niet echt sprake is van een tekort een benzinestations.

Dromen van een M5

Overigens is er best nog wel wat te verbeteren aan de publieksvoorlichting over elektrisch rijden. Zo plofte onlangs de ‘Keuzegids Elektrisch Autorijden’ in de AMT-brievenbus. Een uiterst vermakelijk boekje! Stel u even voor, zegt het boekje, u hebt een succesvolle eenmanszaak. En u droomt van een BMW M5. U hebt stiekem wel eens naar zo’n auto gekeken, maar ja, die kost € 2.800,- in de maand. En dat is zelfs uw succesvolle eenmanszaak te gortig.

Tesla-rijden voor een habbekrats

Maar geen nood, u schaft gewoon een Tesla Model S Signature Performance aan. Die doet op geen enkel onderdeel onder voor de M5 en is zelfs een stuk sneller weg bij het stoplicht, zegt de Keuzegids. En die elektrische BMW-killer past wel in uw budget! Na aftrek van Vamil, MIA en KIA betaalt u voor dat elektrische wonder op wielen…: € 265,- in de maand! Het staat er echt. Alleen de berekening ontbreekt. U ziet de ambtenaren achter het dikke rapport hebben gelijk: de voorlichting over elektrisch rijden kan beter.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel