nieuws

“Prijs lithium-ion batterijen gaat omlaag”

Techniek

Adviesbureau Roland Berger verwacht dat personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in 2015 meer dan 85% van de geproduceerde lithium-ion batterijen gebruiken. Jaarlijks zouden er vier miljoen elektrische- en hybridevoertuigen van de productieband rollen. Toch ziet het adviesbureau donkere wolken hangen boven de toekomst van een groot deel van de Li-ion batterijproducenten. Wat gaat er gebeuren?

“Prijs lithium-ion batterijen gaat omlaag”

Op dit moment zijn er meer dan honderd bedrijven die zich bezig houden met de ontwikkeling van batterijen. Als al die bedrijven blijven produceren, ontstaat er een overschot aan lithium-ion batterijen. Bosch meldde dat al eerder.

“De productie zal in 2015 tweemaal zo hoog zijn als de vraag”, zegt René Seyger, partner bij Roland Berger. Hij verwacht dat de prijs daardoor tot 2015 met 5 tot 10% zal dalen naar 180 tot 200 euro per kWh.

Die prijzenslag zal er toe leiden dat kleinere batterijproducenten worden verdrongen door de vijf grootste partijen: AESC, LG Chem, Panasonic/Sanyo, A123 en SB LiMotive. Die zullen in 2015 70% van de markt in handen hebben, denkt Seyger.

China: kans of bedreiding?

Seyger voorspelt verder dat de Chinese fabrikanten 8% van de wereldmarkt in handen krijgen: “China zelf zou in 2020 wel eens de grootste markt voor e-mobility kunnen zijn. Voor internationale batterijfabrikanten is deze trend zowel een kans als een uitdaging. Batterijfabrikanten zullen zich zo goed mogelijk moeten positioneren op de Chinese markt als ze op lange termijn succesvol willen blijven”.

Paul Janssen (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel