nieuws

NS goochelt met CO2

Techniek

“Als je met de trein reist, stoot je gemiddeld 75% minder CO2 uit dan wanneer je dezelfde reis met een gemiddelde auto zou maken”, zeggen NS en Milieu Centraal. Wie dat niet geloven wil, kijkt gewoon op de CO2-vergelijker in de NS-reisplanner. Inderdaad, de cijfers in dat nieuwe tooltje geven het glashard aan: driekwart minder. Maar hoe betrouwbaar zijn die cijfers …?

NS goochelt met CO2

Op de dag dat de grote duurzaamheidsconferentie in Rio startte, introduceerde NS de CO2-vergelijker op de NS-website. “Daarmee laten we zien dat duurzaamheid niet in Rio begint maar bij jezelf”, zegt NS-directeur Michiel van Roozendaal trots in een persbericht.

Treinreis plannen

Juist, aan de slag dus. Op de reisplanner op de NS-website gaan we op onderzoek uit. We plannen een reisje van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal. Een enkeltje tweede klas kost € 6,80, we kunnen ieder kwartier opstappen op perron 7 en de reis duurt 27 minuten.

30 gram/km!

Nuttige info allemaal. Maar hé, linksonder in het beeld staat ie: de CO2-vergelijker. Snel klikken en een reeks cijfertjes en grafiekjes opent zich: “De CO2-uitstoot voor uw treinreis van 39 km: 1,2 kg”. Even omrekenen 1200 / 39 = 30 gram/km.

Dat haalt de auto niet

Keurig, zeker als je de waarden bekijkt die de CO2-vergelijker voor verschillende typen auto’s opgeeft. Kleine benzine-auto: 4,8 kg (=123 g/km). Goed, volgens de NEDC-cyclus komt een Toyota Aygo of PSA-equivalent rond de 100 g/km uit, maar we weten allemaal dat je dat in de praktijk niet haalt. Voor een grote benzineauto komt de Vergelijker zelfs op 7,9 kg (200 g/km).

Knappe koppen

Voor wie aan die cijfers mocht twijfelen, spreekt het persbericht duidelijke taal: “De CO2-vergelijker is gebaseerd op cijfers van Milieu Centraal, een onafhankelijke voorlichtingsorganisatie voor energie en milieu, over het verbruik van de verschillende typen auto’s. De cijfers worden ieder jaar herijkt en onafhankelijk getoetst door externe deskundigen en wetenschappers”.

Invloed van de bezettingsgraad

Goed, met zoveel deskundigheid gaan wij niet aan die CO2-cijfers over de verschillende type auto’s twijfelen. Maar de treincijfers? Hoe zit het daar eigenlijk mee? Vorig jaar op Ecomobiel gaf NS ons een mooi grafiekje. Dat vergeleek de CO2-uitstoot per reizigerskilometer van de trein met die van de auto. Het hield daarmee rekening met de bezettingsgraad van beide.

Meer onderzoek

Onze gemiddelde bezettingsgraad is 30% legde NS toen uit. Bij die bezettingsgraad gaf de grafiek een CO2–uitstoot per reizigerskilometer aan van 50 gram. Opmerkelijk, de CO2-vergelijker rekent met 30 gram! Zou dat komen omdat Utrecht-Amsterdam een drukbezette lijn in het centrum van de Randstad is? Dat zoeken we uit.

Treinen door dunbevolkt gebied

Onze volgende (imaginaire) treinreis gaat door het dunbevolkte noordoost Groningen. We reizen van Groningen naar Delfzijl. Die lijn zal vast niet die superbezettingsgraad van Utrecht-Amsterdam halen, toch? De analyse van de CO2-vergelijker is teleurstellend: “CO2-uitstoot van uw treinreis van 38 km: 1,2 kg”.

Cijferkunstenaars

Kortom, als je met de trein reist is je CO2-uitstoot niet alleen 75% lager dan wanneer je met de auto reist, hij is ook nog eens 40% lager dan dezelfde treinreis een halfjaar geleden! Petje af voor de cijferkunstenaars in geel en blauw!

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel