nieuws

Innovam adviseert bij APK aan elektro- en hybridevoertuigen

Techniek

“Bij een elektro- of hybridevoertuig moet de autotechnicus zich bewust zijn van de gevaren van de hoge spanning in de aandrijflijn”, zegt Gilbert Nouwens, trainer bij Innovam. Dat klinkt logisch, maar waar moet je als APK-keurmeester rekening mee houden? Innovam geeft advies.

Innovam adviseert bij APK aan elektro- en hybridevoertuigen

Het werken aan een elektro- of hybridevoertuig brengt risico met zich mee. Gelukkig zijn er tot nu toe geen incidenten bekend.

Het is verstandig om alleen een autotechnicus aan een hybride- of elektrovoertuig te laten werken die voldoende opgeleid is.

APK-regelgeving

In APK-artikel 5.*.12a onderdelen elektrische aandrijflijn, staat dat de onderdelen van de elektrische aandrijflijn deugdelijk bevestigd moeten zijn, niet beschadigd mogen zijn en niet mogen lekken. De wijze van keuren is visueel.

Artikel 5.1b.3 demonteren voegt daar aan toe, dat bij een visuele controle gebruik gemaakt mag worden van hulpmiddelen. Denk daarbij aan een spiegel, hamer, staalborstel of schuurpapier. Ook het uitoefenen van een kracht, al dan niet met behulp van een gereedschap is toegestaan. “Dat betekent dat de keurmeester in aanraking kan komen met de elektrische componenten”, zegt Jaap Zwaan, APK-trainer bij Innovam.

Goed geschoolde werknemer

Dat het aanraken van elektrische componenten gevaarlijk kan zijn, is duidelijk. Er is geen verplichte training voor werknemers voor het werken aan hybride- of elektrovoertuigen. De wetgeving geeft de werkgever wel de verantwoordelijkheid elektrotechnische werkzaamheden veilig door deskundig opgeleid personeel uit te laten voeren.

In de praktijk komt het erop neer dat de werknemer goed geschoold moet zijn. Innovam biedt daarom de training Veilig werken aan elektrische & hybridevoertuigen (NEN3140) aan. Deze is gebaseerd op de NEN3140-norm en richt zich specifiek op hybrides.

Praktische tips

Het belangrijkste bij het keuren van een hybridevoertuig is dat je je als APK-keurmeester bewust bent van de gevaren. Er staat immers 200 tot 400 volt op het systeem. De accu kan in principe niet lekken, omdat de gel er in geperst zit.

Blootliggende kabels zijn het grootste risico. De kabels zijn oranje van kleur en volledig geïsoleerd van de carrosserie. Draag bij het aanraken van de kabels geen sieraden en draag handschoenen. De handschoenen moeten een isolatiewaarde hebben van 2500 volt. Om beschadigingen te voorkomen, kunnen er leren handschoenen overheen gedragen worden.

Het hoogvoltage-systeem staat op spanning als de sleutel op contact staat. Het veiligste is om de sleutel uit het contact te laten of, bij keyless-go, uit de buurt te houden bij de auto.

Foutcode betekent niet altijd afkeur

Waar moet de keurmeester nog meer op letten bij een hybride? Jaap Zwaan zegt: “Een parallelhybride die voor 1-1-2006 voor het eerst toegelaten is, moet een viergasmeting ondergaan. In het kentekenregister staat of het om een serie- of parallelhybride gaat. Bij een E gaat het om een serie-hybride. En bij E/B of E/D gaat het om een parallelhybride.

Verder leidt een foutcode niet automatisch tot een afkeur. Alleen een P0Axx-code leidt tot afkeur. De foutcodes P0Bxx en P0Cxx leiden niet tot een afkeur, maar bij een parallelhybride moet dan alsnog een viergasmeting gedaan worden”.

Reparatie vereist meer veiligheidsmaatregelen

Reparatie aan het HV-systeem vereist specifieke kennis. Volg altijd de instructies en veiligheidsvoorschriften van de fabrikant. Per merk verschilt de werkwijze om het systeem spanningsloos te maken.

De werkplek moet bij reparaties gemarkeerd worden, zodat collega’s weten dat er aan het HV-systeem gewerkt wordt. Bij alleen een APK is het spanningsloos maken en markeren van de werkplek niet noodzakelijk.

Paul Janssen (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel