nieuws

AMT HAN Eco Marathon-team wint met 1:244!

Techniek

Slechts een budget van € 1.000,- en toch een zo zuinig mogelijk voertuig bouwen in enkele maanden. Dat is de HAN Eco Marathon, het budgetbroertje van de Shell Eco-marathon. Het door ons gesponsorde team van acht studenten werkte keihard, en niet voor niets. Het AMT HAN Eco Marathon-team ging er vandoor met de eerste prijs!

AMT HAN Eco Marathon-team wint met 1:244!

Als u abonnee bent dan kent u ons AMT HAN Eco Marathon-team al. De afgelopen maanden volgden we dit achtkoppige team van HTS-Autotechniek studenten in hun aanloop naar de finale van de HAN Eco Marathon. Van de ontwikkelingsfase op papier, het laswerk aan chassis tot het testen van het voertuig. De studenten hadden maar één doel: 1:300 halen en daarmee het record van 2010 (1:296) verbreken.

Het voertuig

Een spaceframe van stalen buizen, een 50cc Honda-blokje, en een omhulsel van schuimmatjes. Dat is in het kort de AMT HAN Eco Marathon-racer. Met een Coast & Burn-strategie, versnellen en vervolgens laten uitrollen met uitgeschakelde motor, moest de 1:300 haalbaar zijn.

Het ambitieuze plan van een zelfbouw injectie bleek op het laatste moment niet betrouwbaar genoeg. Interferentie gooide roet in het eten boven 4.000 tpm. De carburateur die als back-up diende werd nog snel aangepast. Ging het de studenten, ondanks deze tegenslag toch nog lukken?

Finaledag

Vrijdag 8 juni arriveerden acht teams op het Midland-circuit in Lelystad, waaronder ons AMT HAN Eco Marathon-team. Met twee partytenten werd een ‘paddock’ ingericht met diverse gereedschappen indien er gesleuteld moest worden. Extra moeilijkheid, het weer leek meer op herfst dan lente. Harde windvlagen en buien maakten het de teams lastig.

De ochtend begon met twee trainingen. Gelegenheid voor bestuurder Bram Ernst om de baan te verkennen en de rijstrategie te finetunen. Bram: “De windvlagen maken het erg lastig. Je bent constant aan het corrigeren en probeert toch zo soepel en efficiënt mogelijk te rijden”.

De eerste training leverde 1:186 op. Dat kon beter. De tweede training toonde de potentie aan, er werd 1:278 genoteerd. Mijlenver voor op de andere teams, met als beste score 1:147, zag het er goed uit om het record van 1:296 te verbreken.

Lastige weersomstandigheden

In de middag stonden vier wedstrijden op het programma. Het werd een strijd tegen de andere teams maar ook tegen de natuur. Tijdens de eerste wedstrijd verschoof door een windvlaag de overkapping boven Bram. In de tweede wedstrijd werd het nog erger. De windvlagen kregen grip op het voertuig en gooiden het op zijn kant.

Snelle actie was vereist om de AMT HAN Eco Marathon-racer weer op te lappen. De derde wedstrijd werd stilgelegd vanwege noodweer, en dus was er nog maar één kans om een geldig verbruik neer te zetten.

Ondanks het wisselende weer met regen, wind en zonneschijn kon het team een fantastisch resultaat neerzetten in die laatste wedstrijd. Met een score van 1:244 werd dan wel geen nieuw record genoteerd, het was met afstand de beste score van de dag. In het juninummer van AMT Vakblad leest u een uitgebreider verslag.

Tom Polman (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel