nieuws

Toch weer 5-sterren scores bij Euro NCAP

Techniek

Toch weer 5-sterren scores bij Euro NCAP

We lieten ons misschien een beetje meeslepen. De Euro NCAP-organisatie klaagde over te weinig aandacht voor botsveiligheid ten behoeve van voetgangers. Daar gingen ze vanaf 2012 veel strenger op letten. Zodat ook wij geloofden dat vijf sterren halen een lastige opgaaf ging worden. Maar niet voor de Peugeot 208, BMW 3-serie, Mazda CX-5 en Hyundai i30.

Bij de allereerste botstests onder het nieuwe regime leek het nog wel dat vijf sterren voortaan hoog gegrepen zou zijn. Niet in het minst omdat nu minstens 60% van de score die Euro NCAP wenst voor voetgangersveiligheid gehaald moet worden.

Dat lukte eerder dit jaar de Honda Civic, maar niet de Jeep Compass. Verder werden maar acht van ruim 20 vorig jaar geteste auto’s bevorderd naar vijf 2012-sterren.

BMW goed, Peugeot net-aan

Bij pas twee nieuw geteste auto’s kun je nog geen conclusies trekken hoe moeilijk het is geworden een maximale Euro NCAP-score te halen. Maar nu zijn er dus weer vier tests bij. Deze keer alle met vijfsterrenresultaat.

Het was voor de Peugeot 208 wel met de hakken over de sloot, met 61% van de punten voor voetgangersveiligheid. Het deel van de motorkap bij de voorruit vond Euro NCAP nogal hard, daar moet je als volwassene het hoofd niet aan stoten.

Heel mooi vond de organisatie dat de nieuwe BMW 3 Serie liefst 78% van de punten voor voetgangersveiligheid binnensleepte. “Het kan dus wel”, is het voor de hand liggend commentaar daarbij.

Weer nieuwe eisen?

De Mazda CX-5 en Hyundai i30 kregen 64 en 67% scores mee op voetgangersbescherming. Haast nodeloos te zeggen dat alle andere beoordeelde onderdelen ook ruime voldoendes opleverden, dus alles bijeen vijf sterren.

Een extra complimentje kregen Mazda en BMW voor de beschikbaarheid van een automatisch noodstopsysteem. Daar is Euro NCAP zeer van gecharmeerd. Binnenkort vieren ze hun 15-jarig jubileum, nu vast laat men doorschemeren dat ze een automatisch noodremsysteem willen opnemen in hun beoordeling.

In deze sfeer verleende Euro NCAP alvast een Advanced Reward aan Audi voor hun Pre Sense Front Plus, dat eveneens automatisch kan remmen bij een dreigende aanrijding. Nu ABS en ESP al standaard zijn geworden op elke nieuwe auto wordt dat kennelijk de volgende wens van Euro NCAP: AEB, Automatic Emergency Braking.

Peter Fokker (Redactie AMT)


Reageer op dit artikel