nieuws

Snelladen e-auto’s in stroomversnelling

Techniek

De internationale conferentie EVS 26, het 26e Electric Vehicle Symposium, sloot op 9 mei in Los Angeles. Nou, en? Welnu: daar is besloten tot een Amerikaans/Europese standaard voor opladen van elektro-auto’s, waarin vooral het snelladen is opgenomen. Rond de volgende jaarwisseling moeten aangepaste laadstations en elektrische auto’s op de markt komen.

Snelladen e-auto’s in stroomversnelling

Op zich wisten we al van deze standaard. Op het symposium waren voor het eerst auto’s en laadstations beschikbaar als demonstratie.

Achter de standaard staat de organisatie van Europese autoproducenten ACEA, de merken van de Volkswagen groep, BMW, Chrysler, General Motors, Ford en Daimler. Waarbij ACEA op het standpunt blijft dat de standaard pas vanaf 2017 algemeen geldig moet worden.

Verschillende standaards

Hoe standaard deze standaard kan worden blijft een vraag. We hadden in Europa de Mennekes stekker, die op alle mogelijkheden berekend zou zijn. Inclusief aansluitingen in de stekker om datacommunicatie te verzorgen, voor ‘smart grids’ waarbij het stroomnetwerk kan communiceren met de auto aan het laadpunt.

Dat zou in de nieuwe standaard stekker ook geregeld zijn. Maar die ziet er heel anders uit en bestaat eigenlijk uit twee stekkers onder elkaar.

Daarbij komt dat Japanse merken hun eigen ChaDeMo standaard aanhouden, die weer anders is. Met twee verschillende stekkers voor snel en gewoon laden, zoals de Nissan Leaf heeft, of de Mitsubishi iMiEV.

Laden met gelijkstroom

Het idee achter de nieuwste standaard is dat vier laadsystemen via dezelfde stekkeraansluiting kunnen lopen. Gewoon aan het stopcontact thuis, met enkelfase wisselstroom. Of wat sneller, met driefasen wisselstroom en daarmee bijna 10 in plaats van maximaal 3 kW laadvermogen.

Maar het echte snelladen zou met gelijkstroom moeten. Ook daarvoor is een ‘thuisaansluiting’ en eentje voor openbare snellaadstations tot 100 kW laadvermogen. Dat laatst maakt 80 % acculading in een kwartier mogelijk.

Waar wij thuis gelijkstroom vandaan gaan halen? Dat zal installatie van een laadstation vergen waarin wisselstroom wordt gelijkgericht.

Nissan is al begonnen

Niet zo handig lijkt dat openbare snelladers er al zijn, waarin driefasen wisselstroom voeding wordt omgezet. Maar dan dus nog niet met de nieuwe standaard stekker.

Bovendien liet Nissan zeer recent weten begonnen te zijn met de installatie van 400 snelladers van eigen ontwerp in Europa. Deze werken met 400 volt en zouden een half uur nodig hebben om een accupakket tot 80 % op te laden.

De Nissan snelladers zijn gebaseerd op de ChaDeMo standaard, en hebben een TüV certificaat voor Europa. Het grote voordeel zou een compactere bouw en gehalveerde prijs ten opzichte van vorige modellen zijn. In twee jaar moeten een aantal corridors door Europa worden gerealiseerd om langs snelladers lange afstanden elektrisch af te leggen, zoals een Amsterdam-Parijs route.

Verwarring

Naar het ons lijkt wordt het voorlopig niet beter. Welke stekker zit er in mijn auto, welke zit er aan het laadstation, past dat op elkaar? Of moet elke elektro-rijder binnenkort nieuwe stekkers en stopcontacten laten aanbrengen?

Hoe lang duurt dat snelladen nou, een kwartier of een half uur? Niet te zeggen, dat hangt ook samen met de capaciteit en de eigenschappen van het accupakket in de auto. Is regelmatig snelladen nu wel of niet slecht voor de levensduur van de accu? We hebben nog nergens een stellig antwoord kunnen krijgen.

Binnenkort hoopt AMT de laadpalenfabriek van General Electric in Nederland te bezoeken. Dan vragen we nog eens door. Krijgen we antwoord, dan leest u dat in AMT 6, ons juni-nummer.

De centrale bedoeling is dat snelladen populair en bijna overal mogelijk wordt. Dan zou beperkte reikwijdte voor rijden op stroom niet meer zo erg zijn, als je met een kwartier (of een halfuurtje?) wachten bij de snellader weer verder kunt.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel