nieuws

REGS redt van verdrinkingsdood

Techniek

REGS redt van verdrinkingsdood

Geen dodelijke slachtoffers meer door verdrinken in een auto. Met het Rescue Escape Guidance System, afgekort REGS zou het kunnen. Als deze Nederlandse vinding standaard wordt in alle auto’s, af-fabriek of achteraf ingebouwd.

Politieregio midden Nederland, Veilig Verkeer Nederland, Volvo, Achmea en natuurlijk de bedenkers van REGS vinden dit ook. Linda van der Eijck, directrice van Veilig Verkeer Nederland, kwam met een klein onderzoek waaruit bleek dat er onder automobilisten nog veel onwetendheid over dit onderwerp bestaat. Zo raken jaarlijks ongeveer 750 auto’s te water. In die 750 auto’s overlijden ongeveer 50 mensen, 25 door de klap van een botsing en 25 door verdrinking.

Weinig ontsnappingstijd

Voorlichting is een belangrijk punt. Veel mensen denken in het water nog makkelijk uit de auto te kunnen komen. Je hebt hier helaas maar ongeveer 30 seconden voor.

Red je dit niet, dan zinkt de auto naar de bodem. Daar moet je nog enkele minuten wachten totdat de druk overal gelijk is, als de auto is volgelopen. Dan pas kan de deur weer open. Je kunt meestal niet zo lang je adem inhouden.

Automatische beveiliging

Er zijn al een aantal oplossingen voor dit probleem bedacht. Allemaal zijn ze op het zelfde idee gebaseerd, het raam eruit! Want de deur wil niet meer open, en de elektrische raambediening werkt ook niet meer.

Bij de bestaande producten, onder andere de Lifehammer en de ResQme, moet de auto-inzittende zelf het raam inslaan, of de ResQme op de juiste plek tegen het raam drukken. REGS werkt automatisch.

Plofruiten

Twee sensors detecteren of er water in de auto staat. Er zijn twee sensoren nodig omdat de auto normaal in het water kan rijden, of op de kop te water raken.

Als het water rond de knieën staat gaan de activators op alle zijruiten af. Met behulp van pyrotechniek verbrijzelen ze de ruit. Er is voor water tot kniehoogte gekozen omdat men dan na het te water raken wat tijd krijgt om tot rust te komen.

Licht rond nooduitgang

Daar blijft het niet bij. REGS heeft ook de G van Guidance in de naam. Het slachtoffer wordt optisch begeleid naar het raam. Een led-strip wordt om het raam heen geplakt en verlicht als de sensor geactiveerd wordt.

De bedoeling is dat autofabrikanten het REGS systeem gaan inbouwen. Gelukkig is het systeem ook aftermarket in te bouwen, de bedoeling is dat het rond de prijs van een set automatten kost, tussen de 20 en 80 euro. Zonder inbouwkosten, de inbouwtijd ligt sterk aan het model van de auto.

Joram Teunissen (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel