nieuws

Ford onderzoekt met Dow Chemical carbon onderdelen

Techniek

Ford onderzoekt met Dow Chemical carbon onderdelen

De uitdaging om auto’s zuiniger te maken is voor ongeveer alle fabrikanten gelijk. Je kunt zuiniger en kleiner motoren ontwikkelen, of auto’s lichter en gestroomlijnder maken. Of allebei, als je heel veel wilt besparen. Ford heeft nu al een complete serie nieuwe EcoBoost-motoren, en kijkt nu naar forse gewichtsbesparing. Kunststofproducent Dow Chemical gaat helpen.

Het onderzoek richt zich op toepassing van lichte en sterke koolstofvezel composieten. Op zich zeker geen nieuwe vinding, maar wel duur en nog niet gebruikt in massaproductie. Samen met Dow wil Ford dus zien of goedkopere massaproductie gerealiseerd kan worden.

340 kg sparen

Het doel zou zijn om tot 340 kg gewicht per auto te sparen. Dat maakt in brandstofverbruik gauw 0,3 l/100 km verschil, en scheelt dus ook leuk in de CO2-uitstoot.

Ford verwacht dat als het gezamenlijk onderzoek positieve resultaten oplevert tegen 2020 koolstofvezel onderdelen in Fords kunnen opduiken.

Een belangrijke aanzet om naast zuinige motoren ook lichte bouw serieus te gaan aanpakken komt van de aanstaande elektrische en hybridemodellen. Vooral bij een elektrische Focus zoals die volgend jaar moet komen profiteert het rijbereik sterk van lichte bouw.

Goed gezelschap

Niet voor niets besloot BMW meteen zijn elektrische i3 en range extender model i8 op te bouwen uit koolstofvezel, op een aluminium chassis. Zo lang er geen zicht komt op drastisch betere accu’s kan alleen lichte bouw zorgen dat elektro-auto’s niet te vaak hoeven bij te laden.

Mercedes-Benz heeft een Japanse partner in de arm genomen, om massaproductie van koolstofvezel onderdelen te ontwikkelen. De Volkswagen groep kan ervaring van Lamborghini gebruiken, dat zich nu al wil onderscheiden met modellen uit koolstofvezel.

Daarbij werkt Lamborghini samen met luchtvaartconcern Boeing, die koolstofvezel composiet gebruikt in vliegtuigen. Dat is geen massaproductie, maar er werd wel een methode gevonden om goedkoper te produceren uit geperste korte koolstofvezels, in plaats van traditionele uit lange vezels geweven matten.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel