nieuws

Audi toont e-bike, smart brengt e-scooter

Techniek

Met het elektrisch autorijden komt de echte vaart er nog niet in, wat de verkoop betreft. Heel anders is het bij elektrisch ondersteund fietsen. Brengt Audi daarom na een reeks hoogst serieus bedoelde elektro-auto studies nu een studie e-bike Wörthersee? Of kijken ze naar concurrent Daimler, die gaat beginnen met levering van de smart e-bike, en aankondigt dat ook de smart e-scooter eraan komt?

Audi toont e-bike, smart brengt e-scooter

Erg serieus kunnen we de Audi e-bike niet nemen. Meer een stuntje bij de jaarlijkse Wörthersee-meeting van de Volkswagen-groep, altijd opgesierd met wat spectaculaire showmodellen van de fabrikanten in deze groep.

De koolstofvezelfiets waar het hier om gaat richt op ‘sport- en trick-gebruik’. Wel, het uithalen van stuntjes moet niet moeilijk zijn met een 2,3 kW elektromotor tussen je voeten. Een bromscooter heeft al lang niet zoveel vermogen.

Wheelie-rijprogramma’s

Frame, achtervork en wielen van de Wörthersee-fiets zijn gemaakt van koolstofvezel-versterkte kunststof. Het zadel, meer een soort zit-stok, klapt elektrisch omhoog uit het frame. Zonder elektrische voorzieningen weegt het geheel maar 11 kg.

Het elektrisch deel omvat een lithium-ion-batterij in het frame en de genoemde elektromotor, die 250 Nm koppel aan het achterwiel kan afleveren. Op een touch screen kunnen vijf rijprogramma’s worden gekozen, waarvan twee om gecontroleerde wheelies te maken.

Een kind kan de was doen, zou je haast zeggen. Maar speelgoed is deze motor-fiets niet. Met trapondersteuning zou 80 km/h haalbaar zijn, op alleen de motor zit er al 50 km/h in. En dat zou op de batterij 50 tot 70 km vol te houden zijn.

smart op stroom

Een heel stuk realistischer is smart bezig. In Amsterdam kan al met car2go ondervonden worden wat het bekende stadskarretje op elektriciteit doet. Vorig jaar al werd de e-smart in het leveringsgamma opgenomen.

Rond deze tijd komt daar de elektrisch ondersteunde smart e-bike bij, bijna twee jaar geleden voor het eerst getoond op een autoshow. De eerste bestellers krijgen hem al geleverd, in Duitsland voor 2.849 euro inclusief BTW.

Hier is de naafmotor in het achterwiel goed voor 0,25 kW. Hij ondersteunt tot een snelheid van 25 km/h, dus telt deze smart niet als bromfiets of motorvoertuig. Je hebt wel een USB-aansluiting aan boord, om op de 423 Wh Li-ion accu je MP3-speler of telefoon aan te sluiten. Er is overigens ook al als showmodel een Brabus-versie van deze fiets getoond, met 0,5 kW motor.

E-scooter vanaf 2014

Tegelijk met de e-bike vertoonde smart een elektrische scooter, er is nu besloten die in 2014 op de markt te brengen. In de steden van de toekomst, zo is de gedachte, zal zelfs een smart auto voor plaatselijk vervoer nog wat te groot en energie-onzuinig zijn.

Zoals in 2010 gepresenteerd gaat het om een bromscooter met 45 km/h topsnelheid. Op de 48 volt Li-ion-accu’s zou hij 100 km ver kunnen komen.

Tweewielers in trek

Op diezelfde show waar smart een scooter toonde deed MINI hetzelfde. Nog niet bekend is of ook BMW hier serieus op doorgaat en een elektrische MINI-scooter zal uitbrengen. Ligt wel heel erg voor de hand, lijkt het.

Zelf begint BMW volgend jaar met de elektrische i-modellen, ze komen ook met een elektrische versie van hun nieuwe C600/650 motorscooter. Dan moeten ze bij MINI toch ook iets met stroom doen. Mede omdat de mogelijke variaties op het automodel nu wel ongeveer uitgeput lijken, zou een MINI-scooter een leuke aanvulling vormen.

Dat kan Audi dan weer niet op zich laten zitten. Min of meer onder hun hoede komt Ducati, pas aan de VAG-groep toegevoegd, zoals ook Ducati-landgenoot Lamborghini nauwe banden met Audi heeft. Dus tweewielige Audi’s zijn dan al helemaal geen raar idee.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel