nieuws

Elektrische Volkswagen voordelig?

Techniek

Een oer-Hollands gezegde wordt al te vaak omgedraaid als het gaat over elektrisch autorijden. Niet “eerst zien en dan geloven”, maar eerst geloven dat het moet kunnen en dan maar zien of dat uitkomt. Diverse ‘milieuvriendelijke’ websites juichten recent dat volgens Volkswagen vanaf 2015 elektrisch rijden goedkoper zou worden dan rijden op benzine of diesel.

Elektrische Volkswagen voordelig?

Met de rap gestegen brandstofprijzen lijkt deze voorspelling nog geloofwaardiger te worden. Wat sites als Duurzaamopweg.nl, Joop.nl/Groen of HetKanWel.net sterkt in het geloof dat elektrisch autorijden snel de standaard kan worden. Zie hier de berichten:

  • <a href=”http://www.duurzaamopweg.nl/home/groepen/elektrische-mobiliteit/nieuws/article/elektrische-auto-over-3-jaar-goedkoper-dan-gewone-bron-joopnl/”> Elektrische auto over 3 jaar goedkope dan gewoner (Duurzaamopweg.nl)</a>
  • <a href=”http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/elektrische_auto_over_3_jaar_goedkoper_dan_gewone/”> Elektrische auto over 3 jaar goedkoper dan gewone (Joop.nl)</a>
  • <a href=”http://www.hetkanwel.net/2012/04/10/elektrische-autos-over-3-jaar-goedkoper-dan-brandstofauto/”> Elektrische auto over 3 jaar goedkoper dan brandstofauto (Hetkanwel.net)</a>

Optimistische Volkswagen-projectleider

Is het echt zo, dat Volkswagen zegt in of kort na 2015 sterk gedaalde accuprijzen te verwachten? Zo laag dat elektrisch rijden goedkoper wordt dan benzine- of dieselrijden, zodat elk weldenkend mens gaat overstappen?

Het bericht voert via een Duitse bron verder terug naar het economisch blad Wirtschaftswoche. Die tekenden een uitspraak op van VW’s elektro-auto projectleider Rudolf Krebs. Ook voor hem zou het erg gelegen komen als de accuprijs daalt, waarbij zijn elektro-auto afdeling net zo sterk aan belangrijkheid zou winnen.

Het is dus niet ‘Volkswagen’ die accuprijzen onder 100 euro per kWh opslagcapaciteit al aan de horizon ziet. Al is het wel zo dat concernchef Martin Winterkorn twee jaar geleden voor 2013 een elektro-Golf beloofde, en voor dit jaar al een elektro-Up.

Prijsval van 40 tot 80 %?

Mogelijk is het nog, dat in het najaar een e-Up verschijnt, en eind volgend jaar samen met de volgende Golf-generatie een e-Golf. Er zouden in 2013 ook ‘belangrijke modellen’ als hybride verschijnen.



In de VS begint dat met levering van de in januari getoonde Jetta Hybrid. Of meer modellen volgen, en of die ook Europa komen is nog een open vraag. Net zoals de voorspelling van Rudolf Krebs, die geen harde uitspraak deed welke leverancier op welke termijn Li-ion-batterijen gaat bieden voor 100 euro per kWh.

Deze prijs komt ook heel ergens anders vandaan. Het blijkt een berekening te zijn wat accu’s maximaal mogen kosten om rijden op stroom gelijk in kosten of goedkoper te maken dan conventionele aandrijving.

Verder blijkt dat, afhankelijk van wie je het vraagt, de genoemde prijs maar eenderde tot eenvijfde is van wat nu de kosten per kWh zijn. Waarbij andere concerns niet geloven dat over drie tot vijf jaar een dergelijke enorme prijsval bereikt kan worden.

Volkswagen richt op massaproductie

Wij spraken in 2010 al met Rudolf Krebs, bij het proefrijden met een elektrische Golf Blue e-motion. Op dat moment wilde hij niets kwijt over wat het 26,5 kWh grote accupakket daarin kost. De technische begeleiders lieten zich ontvallen dat het pakket evenveel kostte als de rest van de auto.

Destijds werd uiteengezet dat zo goedkoop mogelijke ombouw van bestaande modellen op elektrische aandrijving de concernpolitiek is. Met het doel betaalbare elektro-auto’s te maken in massaproductie. In 2018 zou VW daarmee marktleider willen zijn, bij een aandeel van elektro-auto’s dat dan wereldwijd op 2 tot 3 procent werd geschat.

VW heeft nog geen eigen accuproductie, al of niet in joint-venture met een elektronica- of accuproducent. Ze hebben dus ook geen directe informatie over geavanceerde ontwikkelingen in accutechniek, die binnen vijf jaar een prijsdoorbraak gaan brengen.

Ook van Envia gehoord?

Waar Krebs op hoopt zijn berichten zoals wij opvingen van Envia, die inderdaad zegt dat accucellen voor minder dan 100 euro per kWh mogelijk zijn. Maar er is nog geen productie die dat bewijst.

Envia is gerelateerd aan General Motors, en daar heeft het VAG-concern geen enkele band mee. Dus is maar de vraag of VW over de Envia-techniek zou kunnen beschikken. Opvallend is wel dat Envia spreekt over “mogelijk vanaf 2017 serieproductie”.

Dat sluit toevallig (?) naadloos aan bij wat Rudolf Krebs hoopt. Maar toch: bouw uw werkplaats nog niet om op hoofdzakelijk elektrische tractie, gooi niet uw gewone autovoorraad in de aanbieding voordat niemand hem meer wil hebben. Eerst zien, dan geloven.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel