nieuws

E-laad stopt met gratis stroomtankpas

Techniek

Gesubsidieerd autorijden blijft een soort roulettespel, zo blijkt weer eens. Per onmiddellijk stopt de stichting e-laad met de uitgifte van tankpassen, waarmee gratis stroom voor elektrisch rijden wordt verstrekt. Dat doen ze omdat gratis stroom tanken in Amsterdam is afgeschaft per 1 april. Vanaf 2013 is het helemaal over met gratis stroom tanken.

E-laad stopt met gratis stroomtankpas

Wie nu al een e-laad pasje heeft kan daarvan nog tot eind dit jaar gebruik maken. Namelijk om gratis bij te laden aan openbare laadpunten van e-laad, nu 1350 in getal, verdeeld over het land.

Ook Amsterdam mag elektrisch rijden graag bevorderen, en bood gratis openbare laadpunten. Maar daar houden ze dus nu mee op, met dat ‘gratis’.

Andere providers kiezen

De stichting e-laad was ook niet van plan tot in de eeuwigheid gratis stroom te bieden, terwijl ze ook nog gratis een laadpuntennet van 10.000 aansluitingen willen realiseren. Hiermee komen we in een meer normale situatie, dat men een betaalde pas bij andere providers moet nemen.

Stichting e-laad werd opgezet door de netwerkbeheerders van het Nederlandse stroomnet. Onder de providers van niet-gratis laadpassen vinden we de belangrijkste stroomleveranciers, promotie-organisatie The New Motion en twee traditionele tankpasaanbieders.

Geen valse concurrentie

Heel begrijpelijk vreesde e-laad dat elektrisch rijdend Amsterdam zou gaan stormlopen voor een e-laadpasje, als door de gemeente gesponsorde laadpunten geen stroom zonder betalen meer bieden. Vandaar het plotselinge besluit al per 1 april te stoppen met pasuitgifte, volgend op het Amsterdams besluit de ‘gratis’ knop om te draaien.

Dat zien we helaas maar al te vaak bij gesubsidieerde zaken, vooral als het om autorijden gaat. Het ene moment valt er volop te profiteren, het andere moment blijkt ineens de subsidiepot leeg of de politieke prioriteit veranderd.

Volstrekt duidelijk was vanaf het begin al dat gratis tanken nooit lang in stand kan blijven. Stroom kost geld, ziet ieder van ons maandelijks op de huishoudrekening. Net als oplaadpunten, die een paar duizend euro per stuk kosten, of een veelvoud daarvan als snelladen wordt geboden.

Maar wie al een e-laadpas op zak heeft blijft nog even genieten van de illusie dat elektrisch rijden bijna gratis is.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel