nieuws

DAF presenteert Euro 6 MX-motor

Techniek

Begin volgend jaar start DAF de productie van zijn nieuwe MX 13 motor, gericht op de Euro 6-uitlaatgaseisen welke vanaf 2014 gelden. Eind dit jaar zullen ze een bijpassende zware truck laten zien met deze motor. De ervaringen van het Amerikaanse moederbedrijf Paccar hielpen bij de ontwikkeling van de 12,9 liter MX 13. Inderdaad een hele nieuwe MX…

DAF presenteert Euro 6 MX-motor

Gezien flink aangescherpte eisen voor roet en stikstofoxiden in de Euro 6-regeling moet elke truckfabrikant aan de bak met zijn motorengamma.

Werd er voor Euro 5 nog gebakkeleid of dat nu het best met EGR of met een SCR-katalysator bereikt kon worden, voor Euro 6 is het allebei nodig, zien we ook bij DAF.

Overstap naar common rail

In de tijd dat DAF Trucks door Paccar werd overgenomen was men erg onder de indruk van de bij DAF ontwikkelde compleet nieuwe MX-motorgeneratie. Zeker ook iets waar Paccar bijzondere interesse voor had.

Ingrijpende modernisering onderging de MX vervolgens niet, tot nu. Deze keer mede dankzij ontwikkelingen bij Paccar, dat al te maken heeft met strengere EPA 10-eisen in de VS. Ongeveer op het niveau van Euro 6, waar DAF nu ook naartoe moet.

Hier zijn wel ingrijpende veranderingen voor nodig. Geen twee bovenliggende nokkenassen zoals bij de Mercedes OM 420, wel overstap van door de zijdelingse nokkenas aangedreven PLD-inspuiting naar een common rail.

EGR en VTG turbo

Met de common rail krijgt DAF meer mogelijkheden om meervoudige injectie toe te passen. Wat er ook bij zit is een injector in de uitlaat, om de temperatuur in het roetfilter op te jagen voor regeneratie.

Uiteraard probeert men dat zoveel mogelijk te regelen door het uitlaatgas uit de motor warm genoeg te houden. Hierin speelt de regeneratie van uitlaatgas weer een rol, die DAF toch al moest toevoegen om de NOx-emissie te drukken.

Voor de regeling van de EGR is weer een variabele turbo van belang, om bij lage toeren de juiste menging van EGR en verse lucht te krijgen.

Meer details in AMT Vakblad

Nog iets nieuws aan de 12,9 liter MX 13 is een enkele riemaandrijving voor nevenaggregaten, waar de huidige MX met gelijke inhoud twee riemen heeft.

Een vergroot carter, nu van lichte kunststof, brengt volgens DAF behoud van een 150.000 km lange servicetermijn. Zo is er meer, maar voor alle details verwijzen we u naar AMT Vakblad nummer 5. In een gesprek met de DAF-directie vernam AMT het complete verhaal.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel