nieuws

Michelin Energy E-V-band vergroot bereik elektrische Renault

Techniek

Op de Autosalon van Genève presenteert Renault deze dagen de ZOE. Tegelijkertijd kondigt Michelin aan dat deze vol-elektrische auto dankzij Michelin Energy E-V-banden 6% verder komt op één batterijlading. Wat is het geheim van deze nieuwe banden voor elektrische voertuigen?

Michelin Energy E-V-band vergroot bereik elektrische Renault

Eerst even over de Renault ZOE. Renault claimt een maximale actieradius van 210 kilometer. Maar dat haalt de auto alleen bij een elektrisch verbruik gelijk aan dat in de NEDC-cyclus. Op wegen buiten Utopia is dat dus niet realiseerbaar.

Range OptimiZEr

Wel realiseerbaar, volgens Renault, is 140 km. “En daarvan zijn er 30 verkregen dankzij de Range OptimiZEr.” Dankzij de wat? “De Range OptimiZEr bevat drie grote innovaties”, zegt Renault: “het remsysteem dat energie terugwint, de warmtepomp en de Michelin Energy E-V-banden”.

De band als energievreter

Renault en Michelin hebben samen maar liefst vier jaar aan die Energy E-V-banden gewerkt. Nuttig, want bij een elektro-auto kan tot 30% van de bewegingsenergie die de motor produceert in de banden in warmte worden omgezet.

Hoog en smal rolt lichter

Op de Parijse Autosalon van 2010 zagen we de eerste vrucht van die samenwerking. Onder de elektrische Renault Fluence ZE hadden beide partners een hoge (21”), maar relatief smalle (195/55) Michelin Pilot Sport 3-band gemonteerd. Zo’n hoge, smalle band rolt net iets lichter.

Geen hoge smalle banden op de ZOE

Een jaar later hadden beide partners de Fluence ZE-band teruggebracht tot 19”. De Energy E-V’s van de ZOE, zijn er nu heel gewoontjes in 15 en 16”. Maar goed, Renault ziet de Fluence ZE als intercity vervoer en daar passen zulke smalle hoge wielen beter bij dan bij de ZOE.

Weinig opwarming

Als het niet met de diameter is, hoe heeft Michelin dan de rolweerstand van de ZOE-band gereduceerd? Dat legt Michelin graag uit: “Bij elke omwenteling vervormt de band door het contact met het wegdek. Bij dat vervormen warmt de band op. Daarmee gaat bewegingsenergie verloren. De Energy E-V band warmt tijdens het rijden slechts heel weinig op en beperkt daarmee het energieverbruik”.

En de grip dan?

Heel mooi, maar dat opwarmen is ook nuttig. Het geeft een band meer grip. Gaat zo de zuinigheid niet ten koste van de veiligheid? Oei, dat is tegen het zere been: “Michelin heeft zich tot doel gesteld om banden te ontwerpen waarmee het brandstofverbruik kan worden teruggedrongen, terwijl de hoge veiligheidsprestaties (met name grip op nat wegdek) en de lange levensduur behouden blijven”. En: “Michelin wil altijd verschillende eigenschappen tegelijkertijd verbeteren. Deze constante focus op het evenwicht in prestaties was een belangrijke reden voor Renault om dit partnership voor ontwikkeling met Michelin aan te gaan”. Zo, dat is eruit.

Controle van de temperatuur

Maar nu concreet, hoe combineerde Michelin zuinigheid met veiligheid: “Tijdens remmen warmt het rubber in het contactvlak van de Energy E-V wél heel snel op. Dat zorgt voor een korte remweg”. Opvallend, die controle van de temperatuur van de band zagen we eerder bij de Pilot Sport 3. Die band warmt snel op voor een goede grip, zonder dat het rubber te zacht wordt (en daarmee te veel vervormt) bij hogere snelheden. “Bij hoge snelheden verstijft het profiel van de PS3”, zegt Michelin.

Lage snelheid

Michelin zegt ook bij andere bandentypes de temperatuurcontrole in te zetten om de rolweerstand te beperken: “Al kunnen we dat niet zo extreem doen als bij de Energy E-V op de ZOE. Die band heeft immers snelheidscodering Q. We hoeven dus geen rekening te houden met snelheden boven 160 km/h”.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel