nieuws

Elektrische turbine-auto van Pininfarina

Techniek

Het zal wel weer te mooi wezen om waar te zijn, maar je zou zeggen dat Pininfarina met zijn studie Cambiano de welhaast ideale auto uitwerkte. Een vierzits coupé met drie deuren, puur elektrische aandrijving en een dieselturbine als stroomaggregaat aan boord. Met 800 km rijbereik en 275 km/h theoretische topsnelheid zou je zeggen: laat komen!

Elektrische turbine-auto van Pininfarina

Naast studies van Bertone, Lamborghini en Giugiaro leek op de show van Genève de Pininfarina Cambiano nogal braaf. Erg ingetogen lijnen, die eigenlijk net wat teveel doen denken aan een Chevrolet Camaro.

Van de inmiddels nogal uitgedunde familie Pininfarina verwacht je meer. Al passen de strakke lijnen met een minimum aan versiering wel bij de stijl van dit ontwerphuis.

Doordacht concept

Wat er ook bij past is een technische gedachte achter studiemodellen, vooral sinds Pininfarina in 2002 naast de ontwerpstudio een ontwikkelingsbureau begon.

De nieuwste studie is opgebouwd uit een koolstofvezelkunststof zitkuip, met een balkenframe uit honingraat koolstofvezelcomposiet als dakdrager. Het dak zelf is van glas.

Als botsstructuren zitten voor- en achterop de sterke zitkuip zachtere aluminium frames. Net zoals BMW doet bij zijn i-modellen, of McLaren bij zijn MP4-12, en zo zijn er meer voorbeelden.

Van links is de Cambiano een echte gran turismo coupé met alleen een grote bestuurdersdeur. Van rechts is het een slank vierdeurs model, met twee deuren zonder middenstijl. Oké, dat hebben een Mazda RX-8 en een Hyundai Veloster ook, maar dan niet even mooi.

Turbine als range extender

Weinig origineel is een elektrische aandrijving, het is wel realistisch uitgewerkt met vier Magneti Marelli elektromotoren. Niet in de wielen, maar ernaast. Want met 60 kW continu en 150 kW maximaal per motor krijg je geheid koelproblemen als je dat in een wiel bouwt.

Geen echte primeur is gebruik van een Britse Bladon Jets micro-turbine om een generator aan te drijven, dus als range-extender. Dat deed Jaguar ook in zijn spectaculaire C-X 16 studie, vorig jaar in Frankfurt getoond.

Maar hier zit de 50 kW turbine keurig in de neus weggewerkt, waar Jaguar twee van die dingen onder de achterruit legde. En hier loopt de turbine op diesel, met als resultaat maar 45 g/km CO2-uitstoot.

Veelbelovende cijfers

Onder en achter de achterbank schuilt een accupakket van 50 kWh, van de Italiaanse leverancier FAAM. Deze forse jongen zou door de dieselturbine binnen het uur zijn bij te laden, aan het stopcontact thuis duurt dat op 380 volt zes uur.

De hele auto valt met 1695 kg absoluut niet zwaar uit, reken mee dat de Cambiano met ruim vijf meter lengte in de klasse van een Mercedes S valt. Zodoende zou hij op alleen de dieselturbine en generator nog 150 km/h halen, en met volle accu’s erbij 275 km/h.

In de stadscyclus zou Pininfarina’s studie voor 205 km stroom aan boord hebben. Volgens ECE-cijfers is met 50 liter diesel erbij aan boord 800 km rijden mogelijk. Pininfarina rekent ook netjes voor wat er gebeurt als je op stroom constant 250 km/h rijdt, waar de begrenzer ingrijpt. Dan is de pret na 46 km over.

Hetzelfde rekenwerk leert dat de dieselturbine aan de Euro 6-emissienorm zou komen. Overigens kan de turbine makkelijk op gebruik van andere brandstof worden aangepast. Nogmaals, als alles waar is, waar blijft de fabrikant die dit gaat produceren?

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel