nieuws

Accu-wisselstation voor elektrische auto’s komt op Schiphol

Techniek

Daar ons land een van de ijverigste elektrische proeftuinen van Europa is, kon niet uitblijven dat ook de accuwisselservice van Better Place zou opduiken. Het eerste wisselstation komt dit jaar op luchthaven Schiphol. Klanten worden daar in elk geval tien Renault Fluence Z.E.’s van drie taxidiensten die van en naar Amsterdam rijden. Europese subsidie doet een duit in het zakje.

Accu-wisselstation voor elektrische auto’s komt op Schiphol

Aanbieders van oplaaddiensten voor elektrische auto’s zijn er in ons land al vele. Laadpunten worden zwaar gesubsidieerd, ook bij een elektrische Renault kan een laadpunt thuis geleverd worden. Maar nog als enige is bij e-Renaults ook accu wisselen mogelijk. Daarbij is dan weer Better Place nodig.

Continu bedrijf

Tot nu toe was Better Place vooral zichtbaar in Israel, Denemarken en Australië. Ze hebben demonstratiecentra neergezet, en de eerste wisselstations waar je een gehuurde lege accu snel kunt omwisselen voor een volle.

Daarnaast houdt Better Place zich bezig met de meer gebruikelijke oplaadpunten. Want je kunt een elektrische Renault niet alleen met een wisselaccu, maar ook aan een stopcontact opladen. Dus zal het wisselstation moeten concurreren met de oplaadpunten, waarvan er in en om Amsterdam al aardig wat zijn.

De tien taxi’s die Better Place beschikbaar stelt aan Connexxion, TCA en Bios moeten dankzij het Schipholse wisselstation haast zonder onderbreking kunnen rijden. Accuwisselen duurt niet langer dan diesel tanken.

Proefproject

Het wisselstation op Schiphol moet komende zomer al klaar zijn. Het wordt deels betaald uit EU-subsidie, ook Schiphol en de gemeente Amsterdam ‘steunen’ het project.

Tien Renault Fluences die in gebruik worden gegeven kosten al ruim een kwart miljoen. Exclusief accu’s, die worden niet meegeleverd maar apart verhuurd. Vanaf 82 euro per maand, lezen we bij Renault.

Dat komt er dus nog bij, al zal Better Place zelf wel goedkoper accupakketten beschikbaar hebben. Minstens twee pakketten per auto, eentje in gebruik en eentje aan de lader. En dan ‘wie er het eerst is: de taxi met weinig stroom meer, of het weer bijgeladen pakket’. Misschien heb je wel drie pakketten per auto nodig, een kostbare zaak.

Economisch vraagstuk

Opladen kost veel meer tijd dan wisselen, dat is het sterke argument tegenover laadpalen. Door verhuur van de accu’s lijkt een puur elektrische Renault Fluence niet duur, vanaf 25.990 euro. Je zou in de verhuur steeds de modernste accu’s krijgen, dus misschien profiteren als betere accu’s dan dat er nu zijn beschikbaar komen.

Op termijn zouden meer Better Place-wisselstations in ons land moeten komen, in dichtbevolkte gebieden. Daar kun je dan onbegrensd elektrisch rijden, met accuwisselen in plaats van klassiek tanken. Zeker interessant voor ondernemers, die geen uren stilstaande auto aan een laadpaal willen hebben.

De grote vraag blijft nu nog wat dat moet kosten, als het niet meer aan alle kanten gesubsidieerd wordt. Hoeveel huur voor een setje accupakketten, zodat altijd een ‘volle bak’ klaar ligt? Dat moet toch wel nog meer kosten, dan gebruik van laadpalen bij een samen met de auto aangeschaft accupakket.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel