nieuws

Rinspeed elektro smart rijdt verder met Dock+Go aanhanger

Techniek

Actieradius, een belangrijk struikelblok bij de hedendaagse elektrische auto. Niet zozeer voor het woon-werkverkeer, wel als je naar de andere kant van ons kleine land wil. Autobedenker Rinspeed denkt de oplossing te hebben. Wat bedachten de creatievelingen van Rinspeed dit keer?

Rinspeed elektro smart rijdt verder met Dock+Go aanhanger

Het Zwitserse Rinspeed, onder meer bekend van creaties als de sQuba, heeft zich ditmaal toegelegd op het actieradiusprobleem van de elektrische auto. Een grotere actieradius is te verkrijgen met meer accu’s of een range extender, maar hoe vaak heb je die nu eigenlijk nodig? Volgens Rinspeed niet vaak, met de Dock+Go voorkom je het meenemen van een boel extra gewicht wanneer je in de buurt blijft. Dat scheelt een stuk in energieverbruik.

Starre verbinding

Details ontbreken nog, maar het lijkt erop dat de Dock+Go simpel aan de smart te koppelen is. Afgaande op de foto’s met een starre verbinding tussen de smart en ‘aanhangwagen’. Een paar snoertjes moeten de achterlichten van de juiste signalen voorzien en daarnaast de communicatie tussen smart en Dock+Go verzorgen.

Het wat dikkere snoer stuurt stroom naar de elektromotor tussen de achterwielen van de smart. Een aanhangwagen is het hiermee niet meer, eerder een verlengstuk van zo’n 70 cm.

Energy-pack

De Dock+Go is in verschillende uitvoeringen bestelbaar. Het ‘Energy-pack’ bevat een accupakket en kan als range extender ook een conventionele brandstofmotor of brandstofcel herbergen. De actieradius van een huidige 120 km zonder aanhanger kan dan flink vergroot worden, aldus Rinspeed. Uitspraken over hoeveel worden echter niet gedaan.

In het geval van een brandstofmotor gaat het om een 999cc blokje met 71pk en 92Nm. De derde as drijft dan uiteindelijk de tweede as aan. Zo worden ook de accu’s van de smart opgeladen.

Uit de technische gegevens is te halen dat het totale gewicht met het ‘Energy-pack’ toeneemt met 310 kg tot 1.190 kg. Prestatieverschillen zijn helaas niet uit de datasheet te halen. In 13,3 seconden zoeft het geheel naar de 100 km/u. De topsnelheid wordt met het ‘Energy-pack’ verhoogd van 95 km/u naar 145 km/u.

Opladen

De Dock+Go is niet oplaadbaar via het stopcontact maar door middel van inductie. Alles wordt aangegrepen om de nieuwste technieken in dit concept te stoppen. Zo ook een interieur met 12.1-inch monitor, een stuur met smartphone-docking, tot een multifunctioneel display aan voor- en achterzijde van de smart.

Nog meer keuzes

Rinspeed zou Rinspeed niet zijn als niet de gekste ideeën mogelijk worden. Naast een ‘Energy-pack’ is het ook mogelijk een ‘Space-pack’ te kiezen. Zo is de Dock+Go te bestellen met een thermobox voor pizzakoeriers, maar ook een complete discotheekinrichting met audioapparatuur van Harman is mogelijk. Al vragen we ons vooral bij dat laatste af welke gevolgen het heeft voor de oorsprong dit concept: het verlengen van de actieradius.

Is Rinspeed nieuw met dit idee? Nee. In 2010 schreven we over de Pru, een aanhaakbare range extender voor de Fiat 500. Echter de Pru is voor zover wij weten nooit verder gekomen dan de tekentafel. De Dock+Go wel, die is van 8 tot 18 maart op de Autosalon van Genève te bewonderen.

Tom Polman (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel